VACCINATIE

Wanneer kom ik aan de beurt?
Kan ik op een reservelijst geplaatst worden?
Hoe zal ik uitgenodigd worden en een afspraak kunnen maken?
Hoe krijg ik een COVID-certificaat om te reizen?
Waarom werd er voor de Groene Meersen gekozen?
Hoe kan ik het vaccinatiecentrum bereiken?
Wat neem ik mee naar het vaccinatiecentrum?
Hoe gaat alles in zijn werk in het vaccinatiecentrum?
Kan ik thuis gevaccineerd worden?
Wat na de vaccinatie?
Contact

(extra info Vaccinatiecentrum Jabbeke/Zedelgem)


Wanneer kom ik aan de beurt?

Op 23 februari werd het vaccinatiecentrum in de Groene Meersen te Zedelgem geopend worden voor de inwoners van Jabbeke en Zedelgem.

Tussen 1 en 15 februari werd er eerst een testfase op touw gezet zodat de laatste nodige aanpassingen gedaan konden worden. Op die manier hebben de besturen op 23 februari een vlotte start gehad.

De eerste groep die gevaccineerd zal worden in de vaccinatiecentra zijn de eerstelijns zorgverleners, 65-plussers en risicopatiënten. Daarna zal vanaf juni het grootste deel van de bevolking gevaccineerd kunnen worden. Dit zijn dan alle meerderjarigen die niet tot een van de eerder genoemde doelgroepen behoren.

De exacte timing hangt af van de tijdige levering van voldoende vaccins en een vlotte vaccinatie in de centra.

Via onderstaande vaccinatieteller kan je alvast meevolgen hoeveel mensen er al werden gevaccineerd in Groot-Jabbeke.

Kan ik op een reservelijst geplaatst worden?

De gemeente ontvangt heel veel verzoeken van inwoners om zich op een reservelijst te laten plaatsen. Wij zijn dan ook heel dankbaar dat zoveel inwoners hun verantwoordelijkheid willen opnemen om zich te laten vaccineren. De geleverde vaccins worden tot hiertoe op elke vaccinatiedag zo goed als allemaal geplaatst omdat de opkomst in vaccinatiecentrum De Groene Meersen zeer hoog is. Dit komt door de actieve en pro-actieve inspanningen van onze callcenters.

Gemeenten Zedelgem en Jabbeke vaccineren eerst de mensen die reeds een uitnodiging hebben ontvangen voor vaccinatie. Toch gebeurt er dat er lege plaatsen moeten ingevuld worden. Wanneer mensen niet komen opdagen, wordt er overgeschakeld naar de reservelijst ‘QVAX’ van de Vlaamse overheid. Ook u kunt zich op dit platform registreren, zodat u oproepbaar bent voor overblijvende vaccinaties. Volgende stappen zullen ondernomen moeten worden:

  • Ga naar www.qvax.be en maak een account via ‘registreren’
  • Duid het vaccinatiecentrum ‘De Groene Meersen’ aan
  • Duid uw beschikbare momenten aan: hier wordt erop gerekend dat u dit up-to-date houdt en daadwerkelijk beschikbaar bent op die momenten

Wanneer u opgeroepen wordt, zal u een sms en/of email ontvangen. Dan heeft u 30 minuten de tijd om te bevestigen dat u naar het vaccinatiecentrum zal komen.
  • Als u niet op tijd reageert, wordt de volgende persoon op de reservelijst opgeroepen. Dan vervalt ook uw inschrijving op de reservelijst en zal u opnieuw moeten inschrijven.
  • Als u binnen de tijd reageert, zal u online een afspraak kunnen maken hoe laat precies je in het vaccinatiecentrum verwacht wordt voor de vaccinatie. De tweede vaccinatie kan dan ook onmiddellijk geboekt worden.

De oproepen gaan eerst naar de mensen met de hoogste prioriteit: eerst naar de oudste mensen, dan naar mensen met onderliggende aandoeningen. Het is dus niet zo dat wie zich eerst heeft ingeschreven, eerst opgeroepen zal worden.

Eerstelijns hulpverleners die om één of andere reden nog niet opgeroepen zijn voor hun vaccinatie, kunnen zich aanmelden via vaccinatie@jabbeke.be (aanklikbaar) met een attest van hun werkgever.

Hoe zal ik uitgenodigd worden en een afspraak kunnen maken?

Wanneer jij aan de beurt komt voor een vaccinatie, zal je een persoonlijke uitnodiging in de brievenbus ontvangen van de Vlaamse overheid. Aanvullend kan er ook een mail of sms verstuurd worden, indien je gegevens bekend zijn. De uitnodiging via mail wordt verzonden vanuit het mailadres cov19-vaccin@doclr.be. Je zal de uitnodiging ontvangen ongeveer twee weken voor de geplande afspraak. Bekijk hier alvast een voorbeeld van een uitnodiging.

Ben je niet zeker of de uitnodiging die je ontving betrouwbaar is? Raadpleeg dan hier de checklist waaraan een officiële uitnodiging moet voldoen.

Na het ontvangen van jouw uitnodiging, kan je een afspraak vastleggen voor jouw vaccinatie. Heb je geen uitnodiging gekregen, zal je dus ook geen afspraak kunnen maken.
De datum, voorgesteld in de brief, zal je kunnen bevestigen, wijzigen of weigeren. Hierin zal ook vermeld worden in welk vaccinatiecentrum je wordt verwacht. Voor alle inwoners van Groot-Jabbeke is dit ‘De Groene Meersen’ in Zedelgem (Stadionlaan 48). Via deze link kan je de instructies terugvinden over hoe je zelf je afspraak kan bevestigen, wijzigen of annuleren.
Indien je geen toegang hebt tot digitale middelen, kan het bellen naar het gemeentelijk callcenter op het nummer 050 81 02 22. Een medewerker zal voor jou de afspraak bevestigen, wijzigen of annuleren.

Het is belangrijk de brief goed bij te houden, want deze moet je meenemen naar het vaccinatiecentrum. Ben je de uitnodiging toch kwijt geraakt? Je kan het elektronisch exemplaar terugvinden via je Burgerprofiel (burgerprofiel.vlaanderen.be). Je kan ook bellen naar de helpdesk van de Vlaamse overheid op het nummer 1700. Zij kunnen de uitnodiging opnieuw mailen.

Hoe krijg ik een COVID-certificaat om te reizen?

De zomervakantie is nu heel dichtbij en heel wat mensen kijken vol spanning uit naar hun langverwachte reis. Gezien corona nog altijd niet de wereld uit is, moet dit nog steeds op een veilige manier kunnen gebeuren. Daarom werd recent het Europees digitaal coronacertificaat ontwikkeld als bewijs dat je:

  • gevaccineerd bent
  • negatief bent getest op corona
  • recent hersteld bent van corona
  • Dit certificaat zorgt ervoor dat we terug makkelijker kunnen reizen zonder bijkomende beperkingen. Alle drie de certificaten bevatten een QR-code die kan gecontroleerd worden bij de oversteek van grenzen binnen de EU.

    Vaccinatiecertificaat

    Wanneer je gedeeltelijk of volledig werd gevaccineerd, is het mogelijk een vaccinatiecertificaat te verkrijgen. Opgelet: De meeste EU-landen aanvaarden alleen een certificaat van volledige vaccinatie.

    Het certificaat kan je verkrijgen op volgende manieren:

  • Digitaal downloaden via www.burgerprofiel.be of www.mijngezondheid.be
  • Beschikbaar via de app ‘COVID SafeBE’
  • Papieren versie kan aangevraagd worden via het nummer 078/78.78.50
  • Testcertificaat

    Wanneer u nog niet of gedeeltelijk gevaccineerd bent, kan er gevraagd worden een negatieve PCR-test voor te leggen om een testcertificaat te verkrijgen. Dit testresultaat mag niet langer dan 72 uur oud zijn.

    Een PCR-test afgenomen door uzelf of uw dokter is niet geldig om een testcertificaat te verkrijgen. Dit kan enkel in het testcentrum ‘Daverlo’ (Dries 2, Brugge) waar je 7 op 7 van 13u tot 15u30 terecht kunt zonder afspraak. Bij een negatief resultaat zal u op korte termijn het testcertificaat kunnen opvragen via de websites www.burgerprofiel.be - www.mijngezondheid.be of via de app ‘COVID SafeBE’.

    Een testcertificaat is meestal 72u na staalafname geldig. Deze geldigheidsduur kan echter van land tot land afwijken. U bekijkt best de website van Buitenlandse zaken om de toegepaste maatregelen van uw reisbestemming te raadplegen. Als u dus een lange periode op reis gaat, is het mogelijk dat u opnieuw een test zal moeten afnemen ter plaatse om terug te kunnen reizen.

    Herstelcertificaat

    Wanneer je recent een coronabesmetting doormaakte, heb je de mogelijkheid om een herstelcertificaat te downloaden. Dit is enkel voor personen die een positieve PCR-test kregen waarvan de besmetting minder dan 180 dagen geleden vastgesteld werd. Het certificaat is opvraagbaar en bruikbaar 11 dagen na de positieve test.

    Meer info?

    Indien u problemen ondervindt met het verkrijgen van de certificaten, kan je terecht op het Vlaamse nummer 078/78 78 50.
    www.CovidSafe.be
    www.vlaanderen.be/covid-certificaat
    reopen.europa.eu

    Waarom werd er voor de Groene Meersen gekozen?

    De eerstelijnszone WE40, waartoe Jabbeke behoort, kreeg vanuit de Vlaamse overheid de opdracht om twee vaccinatiecentra op te richten. Hierbij viel de keuze op de Valkaart voor Beernem en Oostkamp en de Groene Meersen voor Jabbeke en Zedelgem. Bij de keuze van de locaties werd rekening gehouden met de meest centrale ligging, het aantal inwoners en de bereikbaarheid met het openbaar vervoer. Daarnaast moesten de locaties ook aan een aantal voorwaarden voldoen (aantal ingangen/uitgangen, ventilatie, grootte, etc.). Rekening houdend met al deze factoren, was De Groene Meersen te Zedelgem het gebouw die het meest in aanmerking kwam.

    Hoe kan ik het vaccinatiecentrum bereiken?

    Privé vervoer

    Adres

    Vaccinatiecentrum De Groene Meersen
    Stadionlaan 48
    8210 Zedelgem

    Komt u met de auto?
  • Parking: Op de site ‘De Groene Meersen’ zullen er verschillende parkings aangeduid staan. Gelieve enkel te parkeren op de parkeerplaatsen voorzien voor bezoekers van het vaccinatiecentrum. Er is aparte parking voorzien voor:
    - Medewerkers van het vaccinatiecentrum
    - Bezoekers van het vaccinatiecentrum
    - Bezoekers van de bibliotheek, sportinfrastructuur en het zwembad
    - Taxi’s
    - Rolstoelgebruikers/ mindervaliden
  • U betreedt het vaccinatiecentrum alleen.
  • Enkel personen die omwille van persoonlijke mobiliteits- of gezondheidsproblemen niet in staat zijn om zich alleen aan te melden, kunnen vergezeld zijn van een begeleider behorende tot de gezinsbubbel of knuffelcontact

  • Komt u met de fiets?
  • Parkeer uw fiets in de fietsrekken nabij het zwembad
  • Kom alleen of indien nodig begeleid door iemand van je gezinsbubbel of knuffelcontact


  • OPENBAAR VERVOER

    Vanzelfsprekend wordt iedereen aangeraden om het openbaar vervoer te gebruiken.
    Voor deelgemeenten Varsenare en Snellegem is er een rechtstreekse lijn naar het vaccinatiecentrum, namelijk buslijn 55 // Brugge - Leke.
    Verder is er slechts openbaar vervoer via de Lijn, na overstappen aan het Station van Brugge en dan buslijn 72 van Brugge Station naar De Groene Meersen.
    De dienstregeling zal in het centrum te raadplegen zijn zodat je vlot terug naar huis kan. Raadpleeg steeds de website van De Lijn om te zien of er op dat tijdstip bereikbaarheid is via het openbaar vervoer en waar de dichtstbijzijnde halte voor jou is - www.delijn.be/nl/

    ANDERE VERVOERSMOGELIJKHEDEN

    Omdat het openbaar vervoer niet voor alle inwoners de meest praktische oplossing is en de gemeente de vaccinatie wenst aan te moedigen, werd door de gemeenteraad een besluit genomen voor de subsidiëring van het vervoer voor wie niet beschikt over een voertuig of vervoer via familie of kennissen.
    Voor een corona-veilig vervoer wordt in dat geval beroep gedaan op private taxibedrijven die er kunnen voor kiezen individueel te brengen en terug af te halen of ter plaatse te blijven wachten, een prestatie die gerekend wordt op anderhalf uur. De persoonlijke bijdrage werd door de gemeenteraad bepaald op 15 euro. Het saldo, meer dan het dubbele, wordt aangerekend aan de gemeente. Voor zij die dit als budgetprobleem aanzien, kan beroep gedaan worden op de tussenkomst van het OCMW, na onderzoek door de sociale dienst.

    Aanvragen moeten steeds, na de uitnodiging voor de vaccinatie, verlopen via het coronacallcenter van de gemeente – tel 050 810 222 of via vaccinatie@jabbeke.be.

    Leden van de Minder Mobielencentrale kunnen ook beroep doen op de gebruikelijke vervoersbijstand via deze dienst. Hiervoor dient contact opgenomen te worden met de coördinator Inge Welvaert via mindermobielencentrale@jabbeke.be of 050 810 180.

    Wat neem ik mee naar het vaccinatiecentrum?

  • Identiteitskaart.
  • Vaccinatie-uitnodiging (brief, sms, mail…)

  • Draag daarnaast gemakkelijke, loszittende kledij waarbij de bovenarm makkelijk ontbloot kan worden. Denk bijvoorbeeld aan een t-shirt met korte mouwen of een bloes die gemakkelijk tot aan je schouder, bovenarm opgerold kan worden.

    Hoe gaat alles in zijn werk in het vaccinatiecentrum?

    Korte instructiefilm

    1. Algemene richtlijnen

    Hou je steeds aan volgende afspraken op de site:

    • Draag een chirurgisch of stoffen mondmasker (bandana’s en sjaals zijn niet toegelaten).
    • Hou voldoende afstand
    • Meld je pas 10 minuten voor tijd aan. Ben je een beetje te vroeg? Blijf dan even in de auto zitten of wacht buiten.
    • Volg ten alle tijde de instructies van de medewerkers op. Je herkent ze aan hun fluohesjes.
    • 2. Onthaal

      Bij het binnenkomen van het centrum draag je een mondmasker en ontsmet je de handen. Vervolgens zal je temperatuur gemeten worden. Indien je koorts hebt, zal gevraagd worden een kwartier aan de kant te zitten waarop de koorts opnieuw gemeten wordt. Indien de temperatuur dan nog te hoog is, zal een arts beslissen of uw afspraak kan doorgaan of een nieuwe afspraak zal moeten gemaakt worden.

      Aan de balie in het onthaal zal jouw identiteitskaart en uitnodiging gecontroleerd worden. Zorg dat je deze al bij de hand hebt voor een vlotte doorstroom. Wanneer dit gebeurd is, zal je een vaccinatielijn toegewezen krijgen met een bijbehorende kleur. Deze volg je gedurende jouw volledige bezoek.

      2. Vaccinatieruimte: Medische administratie en vaccinatie

      De volgende stap is de medische administratie. Hier wordt in de eerste plaats gecontroleerd of je de correcte vaccinatielijn hebt gevolgd. Daarnaast zal je hier geïnformeerd worden over het vaccin die je zal krijgen en eventuele bijwerkingen. De medewerker zal met jou een medische vragenlijst overlopen die zal polsen naar jouw medische geschiedenis en huidige medische toestand. De privacy wordt gegarandeerd. Er zal ook een afspraak vastgelegd worden voor de tweede inenting. Hierna volgt de effectieve vaccinatie. Je zal je gevraagd worden de bovenarm te ontbloten waarna de inenting volgt.

      3. Wachtruimte

      Na de vaccinatie zal er aan jou gevraagd worden nog 15 minuten in de wachtruimte te wachten. Op die manier kunnen eventuele bijwerkingen van nabij opgevolgd worden. Het is mogelijk dat er gevraagd wordt langer dan 15 minuten te wachten op medisch advies (bv. personen met ernstige vaccingerelateerde allergische reacties). Je bent zelf verantwoordelijk voor deze wachttijd, maar medewerkers zullen er wel op toezien dat deze wachttijd gerespecteerd wordt.
      Er is steeds een arts aanwezig om de medische veiligheid van iedereen op te volgen.

      Kan ik thuis gevaccineerd worden?

      Gemeente Jabbeke en Zedelgem doen hun uiterste best om iedereen in het vaccinatiecentrum te krijgen. Een vaccinatie in het centrum is nog steeds de snelste manier om gevaccineerd te worden. Indien dit dus lukt voor jou, ga je best in op de uitnodiging. Je kan je daarbij laten helpen op volgende manieren:

    • Je mag iemand meenemen uit jouw bubbel om jou mee te begeleiden tijdens jouw bezoek. Dit kan je partner zijn, een buurman, mantelzorger...
    • Je kan vervoer aanvragen via het callcenter (050 81 02 22) om jou tot aan het centrum te brengen. Zij geven aan het taxibedrijf door dat je moeilijk te been bent zodat zij zich optimaal kunnen voorbereiden om jouw bezoek zo comfortabel mogelijk te laten verlopen (extra begeleider, rolstoel...). Meer info over het vervoer is terug te vinden onder Hoe kan ik het vaccinatiecentrum bereiken?
    • Er zijn in het vaccinatiecentrum rolstoelen aanwezig die gebruikt kunnen worden tijdens jouw bezoek. De stewards staan ook klaar om jou verder te helpen tijdens het bezoek.
    • Voor sommige inwoners is een vaccinatie in het centrum niet mogelijk en zal er thuis gevaccineerd kunnen worden omwille van medische redenen. Hiervoor neem je contact op met de huisarts om dit te bespreken. De arts zal op zijn beurt contact opnemen met het vaccinatiecentrum om een afspraak voor jouw thuisvaccinatie vast te leggen. De huisarts kan het vaccin zelf plaatsen of een arts/verpleegkundige van het vaccinatiecentrum kan langs komen (de zogeheten “mobiele equipes”).

      Mensen die in aanmerking komen voor een thuisvaccinatie moeten voldoen aan een van volgende medische criteria:

    • Risico voor transport of besmetting omwille van een medische behandeling of ziekte
    • Dementie
    • Ernstige vorm van autisme
    • Erstige psychiatrische problematiek
    • Bedlegerig
    • Ernstige fysieke beperking
    • Het hoofdcriterium hierbij is de mobiliteit van de burger, namelijk zich mogen of kunnen verplaatsen.

      Momenteel is alleen het vaccin van AstraZeneca beschikbaar voor vaccinatie thuis, het is het enige vaccin dat gemakkelijk vervoerd kan worden buiten het vaccinatiecentrum. Intussen is ook het vaccin van Johnson & Johnson goedgekeurd door het Europese geneesmiddelenagentschap. Zodra dat geleverd is, kan ook dat vaccin gebruikt worden voor vaccinatie thuis. Je arts zal met jou bespreken welk vaccin hij het beste vindt om voor jou te reserveren en af te halen in het vaccinatiecentrum.

      Wat na de vaccinatie?

      Bijwerkingen

      Het is mogelijk dat je na de vaccinatie enkele algemene ongemakken ervaart zoals een pijnlijke/stijve arm, roodheid op de plaats van vaccinatie, vermoeidheid, lichte koorts en hoofdpijn. Deze zullen binnen de 48u vanzelf over gaan. U kan paracetamol innemen om de ongemakken te verlichten.
      Wanneer deze bijwerkingen na 48u blijven aanhouden of ernstiger worden, neem dan contact op met jouw huisarts.

      Volgen van de maatregelen

      Het is belangrijk om na de eerste en tweede vaccinatie de corona-maatregelen te blijven volgen. Het lichaam ontwikkelt pas na 10 à 14 dagen voldoende antistoffen om jou te beschermen. Pas wanneer 70% van de bevolking gevaccineerd is, zullen we betere controle hebben over het virus en de verspreiding ervan. Vanaf dan kan het leven stilletjes aan terug naar hoe het was. Blijf daarom goed de maatregelen volgen en laat je vaccineren.

      Contact

      Callcenter Jabbeke
      Tel: 050 810 222
      Mail: vaccinatie@jabbeke.be

      De vaccinatiecentra proberen zo vlot en efficiënt mogelijk iedereen te vaccineren. Wanneer er toch iets niet naar wens is verlopen, kan u een klacht indienen. Elke klacht wordt in alle discretie en met anonimiteit behandeld. De klachtenafhandeling gebeurt conform volgende procedure.

      Wenst u nu een klacht in te dienen, dan drukt u op Klachtenformulier Vaccinatiecentra ELZ WE40.

      U kan in tweede instantie bij het Agentschap Zorg en Gezondheid een klacht indienen. De regiocoördinatoren zullen dit dan bespreken met het desbetreffende vaccinatiecentrum. Er is hiervoor een online klachtenformulier beschikbaar via de contactpagina.