Vertegenwoordigers van het Jabbeekse gemeentebestuur en De Vlaamse Waterweg nv hebben maandag overleg gehad over de defecte Stalhillebrug. Vooral het wegvallen van de veilige oversteek voor trage weggebruikers over het kanaal baart de gemeente zorgen. De Vlaamse Waterweg nv gaat zich verder informeren over eventuele oplossingen.
Door een defect zal de Stalhillebrug voor voetgangers en fietsers over het kanaal Gent-Oostende lange tijd niet beschikbaar zijn. De brug is deels ontmanteld. Het brugdek is weggenomen en naar de Oostendse haven gebracht. Daar zal het door specialisten verder worden geïnspecteerd met het oog op een eventuele herstelling. De eerstvolgende inspectie staat al op woensdag 21 mei 2025 gepland.
”Een belangrijke verbinding voor het fietsverkeer tussen Jabbeke en Stalhille is door de brug weggevallen”, benadrukt schepen voor mobiliteit Philippe Vandaele.“De brug werd gebruikt voor verplaatsingen naar het werk, de school, de winkels en vrijetijdsactiviteiten. Onze inwoners vragen naar een oplossing.”
“De Stalhillebrug is de enige echte fietsbrug tussen Brugge en Oostende”, duidt schepen voor vrije tijd Piet Berton. “Veel recreatieve fietsers gebruiken de brug om het kanaal te kruisen omdat ze door haar centrale ligging de verbinding maakt tussen de Oudlandpolder die het hinterland van Bredene, De Haan, Blankenberge, Zuienkerke en Lissewege omvat enerzijds en het Houtland met Gistel, Oudenburg, Jabbeke, Zedelgem en Ichtegem anderzijds. Daarenboven is ze van groot belang voor de lokale horeca die grotendeels op dit fietstoerisme is afgestemd. Daarom dringen we aan op een veilig alternatief in de nabije omgeving.”
De Vlaamse Waterweg nv gaat er op basis van de eerste visuele vaststellingen van uit dat de brug maanden niet beschikbaar zal zijn en zoekt actief mee naar een oplossing voor de mobiliteitsbehoefte.
”We zoeken mee naar haalbare tijdelijke oplossingen”, zegt Peter De Meyer, waarnemend afdelingshoofd Regio West bij De Vlaamse Waterweg nv. “De eerste informatieve vragen zijn al gesteld. We gaan bekijken of een veerpont of een tijdelijke brug technisch mogelijk zijn en op financieel vlak te verantwoorden.”
Om een tijdelijke fietsbrug te bouwen, moet op de oevers voldoende ruimte beschikbaar zijn voor de aanloophellingen. De brug moet voldoende hoog zijn om de schepen er veilig onderdoor te laten varen. Een veerpont moet vlot toegankelijk zijn en is door de noodzakelijke bemanning slechts tijdens bepaalde uren beschikbaar. Een onbemand veer is in combinatie met het andere scheepvaartverkeer geen optie.
Ook voor de nakende rioleringswerken in de Stationsstraat zoekt De Vlaamse Waterweg nv mee aan een oplossing voor de bereikbaarheid. De Stalhillebrug was een belangrijk onderdeel in het bereikbaarheidsplan bij het opbreken van de straat.
Zodra er meer zicht is op de herstellingsopties voor de beschadigde brug en de tijdelijke alternatieven, gaan de gemeente en De Vlaamse Waterweg nv opnieuw rond de tafel zitten.
