STREETART - RIDDERS OP HET STALEN ROS - WIETSE HINDRYCKX



In het kader van een proefproject in samenwerking met Treepack, werd een elektriciteitscabine van Fluvius van een mooi kunstwerk voorzien. De cabine bevindt zich op het kruispunt van de Gistelsteenweg en de Kerkeweg. Het kunstwerk werd ontworpen en geschilderd door lokale kunstenaar Wietse Hindryckx.

HET ONTWERP

Om tot het ontwerp te komen werd eerst in samenwerking met Treepack gebrainstormd over mogelijke thema’s. De gekende middeleeuwse geschiedenis van deelgemeente Snellegem was hierbij toch de belangrijkste focus. Het Oosthof als centrale hoeve van het Merovingisch kroondomein in de vroege Middeleeuwen en de geschiedenis hierrond zijn zeer typerend voor Snellegem.

 

Als er dan naar de locatie gekeken wordt, was het Halfweghuis – die aan de overkant van de weg zichtbaar is – een ander typerend element. Op deze plaats werd in 1910 een tramlijn aangelegd tussen Brugge en Leke waarbij een station geïnstalleerd werd ter hoogte van het Halfweghuis. Deze route wordt tegenwoordig nog grotendeels gevolgd door de lijnbussen. In het wegdek van de Halfweghuisstraat is tot op heden een kasseistrook op te merken die de kruising van de tram met de vroegere Gistelsteenweg symboliseert.

In het ontwerp werden deze twee concepten samen gebracht door twee middeleeuwse ridders die op 'het stalen ros' rijden. Het deken is een representatie van het wapenschild van Snellegem. De paardenkop verwijst naar de paardenmarkt die vroeger in Snellegem plaats vond en de jaarlijkse paardenwijdingen.

DE ARTIEST

Wietse Hinderyckx is een Bruggeling en een gekend internationaal kunstenaar. Hij heeft een heel typische stijl waarbij zijn kunstwerken zweven tussen realiteit en cartoon. Ook de dikke outline bij zijn designs zijn heel herkenbaar.

In dit ontwerp heeft hij geprobeerd de oude geschiedenis (cfr. Middeleeuwen) te combineren met de moderne geschiedenis (cfr. Tramlijn Brugge-Leke). “Dit is een hele uitdaging, maar doordat het zo moeilijk is, kom je wel tot hele leuke concepten”, vertelt Wietse. “M'n idee was vanaf het begin ‘het stalen ros'. Meestal is dit een fiets, maar door de locatie aan het tramhuis was het perfect te combineren met een tramstel.”

Het proces van ontwerp tot effectieve uitvoering is voor hem altijd heel verschillend. Veel hangt af van de ondergrond waarmee je werkt. Dit kan namelijk heel bepalend zijn voor de uitvoering. Dit maakt, volgens Wietse, zowel het ontwerp als de uitvoering unieke stukken, wat toch zeer belangrijk is. Daarnaast is de grote van je canvas ook heel bepalend: “De cabine is iets intiemer in vergelijking met gigantische muren. Het grote verschil zit hem in de details. De kleinere werken vragen meer aandacht terwijl de grotere dat minder hebben. De grote vlakken versmelten in elkaar van ver terwijl bij de cabine je recht op het werk kan kijken. Dus details are the main key.”

GALERIJ



Nieuws /