REGELS INZAKE VERKREGEN CORONAVOUCHER REISORGANISATOR



Had je een pakketreis geboekt die vorig jaar werd geannuleerd en heb je tussen 20 maart en 19 juni 2020 een tegoedbon ontvangen van de reisorganisator? Dan ben je waarschijnlijk in het bezit van een coronavoucher. Die is minimum 1 jaar geldig. Een groot deel van deze vouchers is ondertussen ouder dan 1 jaar dus stelt zich de vraag: wat nu? Wat zijn de regels en welke stappen kan je ondernemen? Boek je in deze onzekere tijden best een nieuwe pakketreis of laat je je beter uitbetalen?

De FOD Economie geeft een overzicht in 8 vragen en antwoorden.

Wat zijn coronavouchers?


Bij het uitbreken van de coronacrisis paste de toenmalige minister van Economie de regels rond de verplichte terugbetaling van geannuleerde pakketreizen aan. Reisorganisatoren kregen de mogelijkheid om de reiziger van 20 maart t.e.m. 19 juni 2020 een tegoedbon (de zogenaamde coronavoucher) te verstrekken. Dat kon wanneer de reisorganisator of de reiziger de pakketreisovereenkomst door de coronacrisis opzegden. Zo werd de impact op de reissector beperkt en bleven ook de reizigers niet in de kou staan. Je kon de coronavoucher als reiziger niet weigeren.

Er werden 210.757 coronavouchers uitgeschreven voor een totaalwaarde van ongeveer 356 miljoen euro.

Wanneer kreeg je een coronavoucher?


Tussen 20 maart en 19 juni 2020 konden reisorganisatoren coronavouchers geven als jouw pakketreis geannuleerd werd door de coronacrisis, ongeacht of de reisorganisator of de reiziger annuleerde.

De tegoedbon omvat alle bedragen die de reiziger al betaald had aan de reisorganisator. Had een reiziger slechts een voorschot betaald, dan kreeg de tegoedbon de waarde van dat voorschot. Er mocht dus van de reiziger niet geëist worden dat hij eerst het saldo van de reissom betaalde om dan pas recht te hebben op de tegoedbon.

Op de voucher moet uitdrukkelijk vermeld staan dat hij werd afgeleverd als gevolg van de coronacrisis en er mochten geen kosten in rekening gebracht worden voor het afleveren van de tegoedbon.

De voucher heeft een geldigheid van minstens een jaar en mag door de reiziger gebruikt worden bij de reisorganisator waar de pakketreis geboekt werd.

Gaat de reisorganisatie failliet, dan is de houder van de coronavoucher zeker van een terugbetaling.

Wat is een pakketreis?


Bij een pakketreis worden minstens twee reisdiensten gecombineerd. Het moet gaan om minstens twee van de volgende diensten: passagiersvervoer, accommodatie, verhuur van auto’s of andere motorvoertuigen, elke andere toeristische dienst die geen deel uitmaakt van vorige punten, en een aanzienlijk deel of essentieel onderdeel van de reis vormt (bijvoorbeeld excursies, verhuur van sportuitrustingen, verhuur van fiets of boot, wellnessbehandelingen, toegangskaarten voor concerten of sportevenementen).

Je moet beide reisdiensten bij één verkooppunt kopen, of er één eindprijs krijgen.

Enkele concrete voorbeelden zijn een all-invakantie met vliegtickets en hotelverblijf, een cruise, het huren van een chalet voor een skivakantie in combinatie met je skipas, een hotelovernachting met een ticket voor een concert of sportevenement, een vlucht met autohuur …

Wat is de geldigheidsduur van de coronavoucher?


De reisorganisator kon bij het uitgeven van de coronavoucher zelf kiezen welke vervaldatum hij op de voucher vermeldde. Zij moet minimum 1 jaar geldig zijn maar er werd geen wettelijke vervaldatum vastgelegd. Het kan dus zijn dat je over een voucher beschikt met een vervaldatum van een, twee of meer jaar maar er zijn ook vouchers zonder vervaldatum.

Staat er geen vervaldatum op je voucher, dan is hij onbeperkt geldig en kan je hem gerust binnen enkele jaren pas gebruiken.

Heeft je voucher wel een vervaldatum, dan kan je hem wettelijk gezien niet meer gebruiken om een reis te boeken maar de praktijk toont aan dat de meeste reisorganisatoren dat wel aanvaarden.

Wat als je de coronavoucher niet wil gebruiken voor een nieuwe reis?


De coronavoucher verliest zijn waarde nooit, ook niet na het verstrijken van de geldigheidsduur. Je kan altijd een terugbetaling van jouw coronavoucher vragen zodra er een periode van 12 maanden is verstreken sinds de voucher is uitgegeven. De reisorganisator is dan verplicht je binnen zes maanden na je aanvraag terug te betalen. Dat geldt voor alle coronavouchers die tussen 20 maart 2020 en 19 juni 2020 werden uitgegeven, ongeacht de vermelde geldigheidsduur.

Hoe dan ook is je coronavoucher steeds beschermd als de reisorganisator failliet gaat. Hij is gedekt door een verzekering die er voor zorgt dat je je geld terug krijgt als de reisorganisator failliet zou gaan.

Wat als ik wel al een reis boekte met de voucher?


Boekte je al opnieuw een reis met je coronavoucher, dan is het momenteel onzeker of jouw reis zal doorgaan. Je kan wachten tot de reisorganisator annuleert, maar zodra het vaststaat dat je reis niet kan doorgaan kan je ook zelf jouw reis kosteloos annuleren. Je moet wel kunnen aantonen dat zich op de plaats van bestemming of in de onmiddellijke omgeving daarvan onvermijdbare en buitengewone omstandigheden voordoen die aanzienlijke gevolgen hebben voor de pakketreis. Dat kan bijvoorbeeld een reisverbod zijn. In dat geval heb je recht op een volledige terugbetaling binnen de 14 dagen. Opgelet: een loutere vrees dat de reis misschien niet kan doorgaan volstaat niet.

Ik aanvaardde een voucher na 20 juni 2020

>

Sinds 20 juni ben je als reiziger niet meer verplicht om een voucher te aanvaarden. Werd jouw pakketreis na die datum geannuleerd? Dan heb je recht op een terugbetaling binnen de 14 dagen na annulering.

Koos je toch voor een voucher, dan moet je vooraf duidelijk geïnformeerd worden dat de kans bestaat dat je je geld verliest als de organisator failliet zou gaan. Daarom gebruik je de voucher best zo snel mogelijk om een nieuwe pakketreis te boeken. Zo ben je beschermd tegen een eventueel faillissement. Kan de reis toch niet doorgaan, dan heb je binnen de 14 dagen recht op een terugbetaling.

Ik heb geen voucher of pakketreis maar mijn vlucht of hotel werd geannuleerd omwille van het coronavirus Boekte je enkel een “losse” vlucht en werd die vlucht geannuleerd vanwege de luchtvaartmaatschappij, dan heb je in principe recht op terugbetaling of een ticket voor een andere vlucht, wat de reden van de annulatie ook is.

Boekte je een hotelkamer, vakantiewoning of huurauto en werd die geannuleerd door het coronavirus, dan moet je de annuleringsvoorwaarden van jouw contract gaan raadplegen. Is er in de overeenkomst niets opgenomen en ontvang je geen terugbetaling, dan kan je proberen om tot een minnelijke oplossing te komen. Lukt dit niet en boekte je bij een Belgische professioneel, dan kan je terecht bij de Consumentenombudsdienst om te bemiddelen. Kom je niet tot een minnelijke oplossing, dan kunnen enkel de hoven en rechtbanken hierover beslissen.



Nieuws /