27550 - 08/05/2018 - gemeenteraad 7 mei 2018 - Communicatie - digital-sign-toepassing - samenwerking met private bedrijven



Door de gemeenteraad werd op 8 mei 2017 beslist om over te gaan tot de aankoop van een led bannerbord voor toepassing langs het openbaar domein. De uiteindelijke kostprijs en het feit dat door de diensten van AWV geen goedkeuring verleend werd, was een reden om dit initiatief niet verder te zetten.

Ter ondersteuning van alle mogelijke activiteiten en ook om ontsierende reclame, meestal van verenigingen, te vermijden, heeft Jabbeke al meer dan 10 jaar het initiatief om zelf de gekende bannerborden aan te maken en periodiek te plaatsen.

Hoewel dit in de loop van de tijd één van de basistaken is, die ook in andere gemeenten opgenomen wordt, blijft dit een vrij dure oplossing die ook zijn ecologische nadelen heeft (printen, rondvoeren en terugnemen, materiaalgebruik) en een jaarlijkse kost van ongeveer 20.000 euro (9 locaties met ongeveer 125 banners).

Jabbeke heeft via de dienst ICT reeds een 6-tal jaar een digital-sign-toepassing (binnenhuismarketing) voor de aansturing van de gekende schermen in het gemeentehuis, vrijetijdscentra en OCMW. Recent werd voor die digital-sign-toepassing een nieuwe webtoepassing in gebruik genomen (Zebrix). Deze toepassingssoftware onder webomgeving laat heel wat meer toepassingen mogelijk: aan- en uitzetten op afstand, aansturing op afstand, enkel een WIFI-verbinding noodzakelijk, alle mogelijke bestandstypen, RSS-feed voor een informatielijn onderaan het scherm, de opsplitsing van schermen, een schermonafhankelijkheid, …

Daaruit werd een voorstel gedaan om een proefproject te organiseren voor de uitbreiding van de bestaande gemeentelijke toepassing naar private zaken (schepencollege 8 januari 2018 - 419936_NOTA.PDF – met advies omtrent de hardware). Het was een argument dat de kostprijs van een buitenscherm 20 keer hoger is dan de kostprijs van een binnenhuistoepassing. Er werd voorgesteld om te werken met 4/5 gemeentepubliciteit en dan 1/5 publiciteit voor de private zaak die hieraan meewerkt.

Het voorstel werd besproken in de Raad voor Lokale Economie op 9 januari 2018 en verkreeg daar gunstig advies (zie 422376.PDF).

Voor de keuze van de toestellen wordt gewerkt met 3 schermgrootten: 32”/40”/50”. Er moet gerekend worden dat een installatie over het geheel ongeveer 1.500 euro kost (scherm, player, standaard of beugel).

Omdat de proefopstelling succesvol is, wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om het initiatief te bestendigen.

BESLUIT:

Artikel 1:
De gemeenteraad verleent haar akkoord om digital-sign-toepassingen te plaatsen bij private personen of bij andere publieke partners en dit onder volgende voorwaarden:
- Het schriftelijk aanvaarden van het eigendomsvoorbehoud van de gemeente Jabbeke over de uitrusting en het aanvaarden dat het toestel beiderzijds op het eerste verzoek kan teruggenomen worden
- De deelnemende partners dienen het toestel dan op een passende en oordeelkundige wijze op te stellen op de plaats waar er de meeste toegankelijkheid is voor het publiek
- De deelnemende partners aanvaarden dat 4/5 van de digital-sign-beelden gemeentelijke content betreffen en dat 1/5 beeldmateriaal betreft dat kan aangereikt worden voor opname door de gemeentelijke verantwoordelijke.

Artikel 2:
Het schepencollege beslist, binnen de haar toegestane budgetten, over de plaatsing en de eventueel wisselende locaties.

Artikel 3:
Voor het initiatief wordt een nieuwe actie (communicatie digital sign – medewerking externe partners) ingeschreven bij de budgetten voor het jaar 2018. In het financieel beleidsplan wordt hiervoor een bedrag van 20.000 euro voorzien.