INTERNE ZAKEN - GEMEENTERAAD - HUISHOUDELIJK REGLEMENT VAN DE GEMEENTERAAD



Uittreksel uit de notulen van de gemeenteraad van Jabbeke, dd. 04 maart 2013



Aanwezig:

Voorzitter: Paul Vanden Bussche

Schepenen: Frank Casteleyn, Geert Deprée, Jan Pollet, Isabelle Louis

Raadsleden: Georges Lievens, Jacques Monteyne, Claudia Coudeville, Joël Acke, Franky Dereeper, Siska Loyson, Annie Vermeire-D'hoedt, Luc Slabbinck, Geert Orbie, Lies Van Acker, Annemieke Dhaese, Han Vermaut, Caroline Daenekindt, Nadia Hendrickx, Cindy Sabbe

Gemeentesecretaris: Gabriël Acke

Afwezig of verontschuldigd: Daniël Vanhessche, Heidi Vanhaverbeke, Hendrik Bogaert

Betreft : 4 Interne Zaken - gemeenteraad - huishoudelijk reglement van de gemeenteraad (Referte: I/SEC/2007/70297)


Aan de gemeenteraad wordt voorlegging gedaan van een ontwerp van huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.

Dit ontwerp werd besproken op de gemeenteraadscommissie interne zaken van 31 januari 2013.

Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 15 oktober 2007 – gewijzigd in de gemeenteraad van 9 februari 2009 – hernomen in zitting van de gemeenteraad van 04 maart 2013.

I BIJEENROEPING


De gemeenteraad vergadert ten minste tienmaal per jaar en zo dikwijls als de zaken die tot zijn bevoegdheid behoren, het vereisen. De gemeenteraad wordt bijeengeroepen door de voorzitter van de gemeenteraad. De oproeping wordt met gewone brief verzonden. Daarnaast worden de agenda de toelichtende nota en de dossiers die ter inzage gelegd worden ook toegezonden via elektronische post.

De voorzitter moet de gemeenteraad bijeenroepen op verzoek van:
  1. Eén derde van de zittinghebbende leden.
  2. 1/5 van de zittinghebbende leden als 6 weken na datum van de vorige gemeenteraad nog geen bijeenroeping is gebeurd. De periode van 6 weken wordt geschorst van 11 juli tot en met 15 augustus; (nieuw in het decreet).
  3. Het college van burgemeester en schepenen.
  4. De burgemeester voor zover het verzoek betrekking heeft op de eigen bevoegdheden van de burgemeester.

In hun schriftelijk verzoek aan de voorzitter moeten aanvragers de agenda vermelden vergezeld van een verklarende nota en de datum en het uur van de beoogde vergadering. Deze aanvraag moet tijdig en met een behandelingstermijn voor het verzoek van minstens 3 dagen, ingediend worden, zodat de voorzitter de oproepingstermijnen kan nakomen.

De voorzitter roept de vergadering bijeen op de voorgestelde datum en uur en met de voorgestelde agenda.

II OPENBARE OF BESLOTEN VERGADERING


De vergaderingen van de gemeenteraad zijn in principe openbaar.

De vergadering is niet openbaar:
  1. Als het om aangelegenheden gaat die de persoonlijke levenssfeer raken. Zodra een dergelijk punt aan de orde is, beveelt de voorzitter de behandeling in besloten vergadering.
  2. Wanneer tweederde van de aanwezige leden van de gemeenteraad in het belang van de openbare orde of op grond van ernstige bezwaren tegen de openbaarheid beslissen dat de vergadering niet openbaar is. De gemeenteraad moet deze beslissing motiveren.

    De gemeenteraad is in ieder geval openbaar op het tijdstip dat gemeenteraadsleden en schepenen de eed afleggen. De vergaderingen over het organogram, de personeelsformatie, de rechtspositieregeling, het meerjarenplan en de aanpassingen ervan, het budget, een budgetwijziging of de jaarrekening zijn in elk geval openbaar. Ingeval de gemeenteraad bevoegd is om een tuchtstraf op te leggen, wordt de hoorzitting in het openbaar gehouden, indien de betrokkene hierom verzoekt.

    De besloten vergadering kan enkel plaatsvinden na de openbare vergadering, uitgezonderd in tuchtzaken. Als tijdens de openbare vergadering blijkt dat de behandeling van een punt in besloten vergadering moet worden voortgezet, kan de openbare vergadering, enkel met dit doel, worden onderbroken.

III DE OPROEPING


De oproeping wordt ten minste acht dagen vóór de dag van de vergadering aan het raadslid bezorgd. In spoedeisende gevallen kan gemotiveerd van deze oproepingsperiode worden afgeweken. De oproeping vermeldt in elk geval de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergadering en bevat een toelichtende nota bij elk agendapunt, alsook de voorstellen van beslissing.

De agendapunten moeten voldoende duidelijk omschreven zijn.

Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda toevoegen. Hiertoe bezorgen ze hun voorstel van beslissing, vergezeld van een toelichtende nota, aan de gemeentesecretaris, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad. Een lid van het college van burgemeester en schepenen kan van deze mogelijkheid geen gebruik maken.

De gemeentesecretaris deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad, samen met de bijbehorende voorstellen en de toelichtende nota’s onverwijld mee aan de gemeenteraadsleden. Deze mededeling gebeurt via email.

IV INFORMATIE VOOR RAADSLEDEN EN PUBLIEK


Plaats, dag en uur van de raadsvergadering en de agenda worden bekend gemaakt, uiterlijk acht dagen voor de vergadering. Dit gebeurt door aanplakking aan het gemeentehuis, het deelgemeentehuis van Varsenare en de gemeenschapscentra van Snellegem, Stalhille en Zerkegem. Daarnaast worden de agenda, de toelichtende nota en het verslag van de gemeenteraad op de webstek van de gemeente gepubliceerd. Er wordt mailbericht gelaten aan alle lokale perscorrespondenten en aan elke belangstellende inwoner die hierom verzoekt.

Indien raadsleden punten aan de agenda toevoegen, wordt de aangepaste agenda binnen de 24 uur nadat hij is vastgesteld op dezelfde wijze bekend gemaakt.

De gemeentesecretaris of de door hem aangestelde maakt, aan ieder natuurlijk persoon en iedere rechtspersoon of groepering die erom verzoekt, de agenda van de gemeenteraad en de stukken die erop betrekking hebben, openbaar door er inzage in te verlenen, er uitleg over te verschaffen of er een afschrift van te overhandigen overeenkomstig het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.

Eenieder die de raadszitting bijwoont, krijgt bij het binnenkomen de agenda overhandigd. Aan de beslissingen van de gemeenteraad wordt verder de nodige bekendheid gegeven door de beknopte lijst met toelichting, te publiceren door aankondiging aan het gemeentehuis en door publicatie op de webstek van de gemeente.

Voor elk agendapunt worden de dossiers, in het bijzonder de verklarende nota's, de feitelijke gegevens, de eventueel verleende adviezen en de ontwerpen van beslissing betreffende de op de agenda ingeschreven zaken, vanaf de verzending van de oproeping, op het gemeentesecretariaat tijdens de kantooruren ter beschikking gehouden van de raadsleden.

Deze kunnen er vóór de vergadering kennis van nemen.

Het ontwerp van budget wordt op zijn minst veertien dagen vóór de vergadering waarop het wordt besproken aan ieder lid van de gemeenteraad bezorgd.

Aan de raadsleden wordt, op hun verzoek, door de gemeentesecretaris of de door hem aangewezen ambtenaren technische toelichting verstrekt over de stukken in de dossiers voor de gemeenteraad. Onder technische toelichting wordt verstaan het verstrekken van inlichtingen ter verduidelijking van de feitelijke gegevens die in de dossiers voorkomen en van het verloop van de procedure.

VI INZAGE


De raadsleden hebben het recht van inzage in alle dossiers, stukken en akten die het bestuur van de gemeente betreffen.

Zonder voorafgaande aanvraag kunnen worden ingezien tijdens de dagen en uren dat de diensten van het gemeentesecretariaat geopend zijn:
  1. De begrotingen van vorige dienstjaren van de gemeente en de gemeentelijk extern verzelfstandigde agentschappen.
  2. De rekeningen van vorige dienstjaren van de gemeente, de gemeentelijk extern verzelfstandigde agentschappen, de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden waarvan de gemeente lid is.
  3. De jaarverslagen van vorige dienstjaren van de gemeente en van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden waarvan de gemeente lid is.
  4. De goedgekeurde notulen van de vergaderingen van de gemeenteraad.
  5. De goedgekeurde notulen van de vergaderingen van het college van burgemeester en schepenen.
  6. De adviezen uitgebracht door gemeentelijke adviesraden.
  7. De gemeentelijke toelagereglementen, algemene politieverordeningen, belasting- en retributiereglementen.
  8. Het register van de inkomende en uitgaande correspondentie.

Buiten de documenten en dossiers bedoeld in art. 9 en art. 10, § 2 hebben de raadsleden het recht alle andere documenten te raadplegen, die betrekking hebben op het bestuur van de gemeente.

Buiten de documenten en dossiers bedoeld in artikel 5 en artikel 6, par. 2 hebben de raadsleden het recht alle andere documenten te raadplegen, die betrekking hebben op het bestuur van de gemeente.

Dit inzagerecht kan uitgeoefend worden tijdens de normale kantooruren en na afspraak met de gemeentesecretaris of de verantwoordelijke ambtenaar. Bij de afspraak wordt het tijdstip bepaald.

De gemeenteraadsleden kunnen een afschrift verkrijgen van de akten en stukken betreffende het bestuur van de gemeente.

De raadsleden doen hun aanvraag tot het afleveren van een afschrift langs schriftelijke of elektronische weg. Van deze aanvraag wordt schriftelijk melding gemaakt in een register en/of op het dossier.

De notulen van het schepencollege en het register van in- en uitgaande correspondentie worden via elektronische weg ter inzage gesteld van de raadsleden. Het college van burgemeester en schepenen beslist omtrent de niet ter inzage legging van de zaken van algemeen belang.

De gemeenteraadsleden hebben er kennis van dat na inzage of het bekomen van een afschrift van enig document van het gemeentebestuur Jabbeke zij gehouden zijn aan dezelfde discretieplicht als het beslissingnemend orgaan of de verantwoordelijke ambtenaar.

Fotokopieën worden, behoudens een vrijstelling van 20 exemplaren per maand, aangerekend aan € 0,15 per exemplaar zwart-wit A4, € 0,30 per exemplaar zwart-wit A3, € 1 per exemplaar kleur A4 en € 2 per exemplaar kleur A3. De betaling geschiedt contant en vooraf tegen de afgifte van een betalingsbewijs.

De gemeenteraadsleden hebben het recht de gemeentelijke inrichtingen te bezoeken. Om het college in de mogelijkheid te stellen het bezoekrecht praktisch te organiseren, delen de raadsleden minstens 8 werkdagen vooraf schriftelijk mee welke instelling zij willen bezoeken en op welke dag en uur.

Tijdens het bezoek van een gemeentelijke inrichting moeten de raadsleden passief optreden.

VI MONDELINGE EN SCHRIFTELIJKE VRAGEN


De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.

Voor schriftelijke vragen van raadsleden wordt er naar gestreefd om binnen een termijn van 1 maand van de ontvangst en in ieder geval binnen de 60 dagen van de ontvangst, een schriftelijk antwoord te geven. Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de gemeenteraad staan. Op deze mondelinge vragen wordt ten laatste tijdens de volgende zitting geantwoord.

VII QUORUM


De gemeenteraad kan enkel beraadslagen of beslissen als de meerderheid van de zittinghebbende gemeenteraadsleden aanwezig is. Indien een kwartier na het vastgestelde uur niet voldoende leden aanwezig zijn om geldig te kunnen beraadslagen, stelt de voorzitter vast dat de vergadering niet kan doorgaan.

De raad kan echter, als hij tweemaal bijeengeroepen is zonder dat het vereiste aantal leden aanwezig is, na een derde en laatste oproeping, ongeacht het aantal aanwezige leden, op geldige wijze beraadslagen en beslissen over de onderwerpen die voor de derde maal op de agenda voorkomen.

De termijnen, bedoeld in artikelen 21 en 23 van het gemeentedecreet, worden voor deze tweede en derde oproeping teruggebracht tot twee dagen. In deze oproepingen wordt vermeld dat het om een tweede of derde oproeping gaat. In de derde oproeping worden de bepalingen van artikel 26 van het gemeentedecreet overgenomen.

VIII WIJZE VAN VERGADEREN


  1. De voorzitter zit de vergaderingen van de gemeenteraad voor, en opent en sluit de vergaderingen. Op de voor de vergadering vastgestelde dag en uur en zodra voldoende leden aanwezig zijn om geldig te kunnen beraadslagen, verklaart de voorzitter de vergadering voor geopend.

    De voorzitter geeft kennis van de tot de raad gerichte verzoeken en doet alle mededelingen die de raad aanbelangen. De vergadering vat daarna de behandeling aan van de punten die vermeld staan op de agenda, in de daardoor bepaalde volgorde tenzij de raad er anders over beslist.

    Een punt dat niet op de agenda voorkomt, mag niet in bespreking worden gebracht, behalve in spoedeisende gevallen wanneer het geringste uitstel gevaar zou kunnen opleveren.

    Tot spoedbehandeling kan enkel worden besloten door ten minste twee derde van de aanwezige leden. De namen van die leden en de motivering van de spoedeisendheid worden in de notulen vermeld.
  2. Nadat het agendapunt werd toegelicht, vraagt de voorzitter welk lid aan het woord wenst te komen over het voorstel. De voorzitter verleent het woord naar de volgorde van de aanvragen en, ingeval van gelijktijdige aanvraag, naar de rangorde van de raadsleden.

    Indien de raad deskundigen wenst te horen of als de voorzitter van het OCMW toelichting wenst te geven, bepaalt de voorzitter van de raad wanneer ze aan het woord komen.

    De voorzitter kan aan de gemeentesecretaris vragen om toelichtingen te geven.
  3. Het verslag van de vergadering wordt zo vlug mogelijk via elektronische post ter beschikking gesteld van de raadsleden en is in ieder geval na de verzending van de oproepingsbrief van de volgende vergadering op het gemeentesecretariaat ter beschikking van de raadsleden. Een kopie van het ontwerp van de notulen wordt bezorgd aan de fractieleider van elk van de in de gemeenteraad vertegenwoordigde fracties.

    Elk lid heeft het recht om tijdens de vergadering bezwaren tegen de redactie ervan in te brengen. Worden de bezwaren gegrond bevonden, dan is de secretaris gehouden, staande de vergadering of uiterlijk in de eerstvolgende vergadering, een nieuwe redactie voor te leggen, die in overeenstemming is met de beslissing van de raad.

    Indien geen bezwaren worden ingebracht vóór het einde van de vergadering, zijn de notulen goedgekeurd. De goedgekeurde notulen worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de gemeentesecretaris.

    Zo dikwijls de raad het nodig acht, worden de notulen geheel of gedeeltelijk staande de vergadering opgemaakt en door de aanwezige leden ondertekend.
  4. De voorzitter geeft kennis van de aan de raad gerichte en weerhouden verzoeken en doet alle mededelingen die de raad aanbelangen.

    De vergadering vat daarna de behandeling aan van de punten die vermeld staan op de agenda, in de daardoor bepaalde volgorde tenzij de raad er anders over beslist.

    Een punt dat niet op de agenda voorkomt, mag niet in bespreking worden gebracht, behalve in spoedeisende gevallen wanneer het geringste uitstel gevaar zou kunnen opleveren.

    Tot spoedbehandeling kan niet worden besloten dan door minstens twee derden van de aanwezige leden. De namen van die leden worden in de notulen vermeld.
  5. Het woord kan door de voorzitter niet geweigerd worden voor een rechtzetting van beweerde feiten. In de hierna vermelde gevallen en volgorde wordt het woord verleend bij voorrang op de hoofdvraag, waarvan de bespreking wordt geschorst:
    1. om te vragen dat men niet zal besluiten;
    2. om de verdaging te vragen;
    3. om een punt te verwijzen naar een gemeenteraadscommissie;
    4. om voor te stellen dat een ander dan het in bespreking zijnde probleem bij voorrang zou behandeld worden;
    5. om te eisen dat het voorwerp van de beslissing concreet zou omschreven worden, of gesplitst;
    6. om naar het reglement te verwijzen.
  6. De amendementen worden vóór de hoofdvraag en de subamendementen vóór de amendementen ter stemming gelegd.
  7. Niemand mag onderbroken worden wanneer hij spreekt, behalve voor een verwijzing naar het reglement of voor een terugroeping tot de orde.

    Als een lid van de raad, aan wie het woord werd verleend, afdwaalt van het onderwerp, kan alleen de voorzitter hem tot de behandeling van het onderwerp terugbrengen. Indien na een eerste verwittiging het lid verder van het onderwerp blijft afdwalen, kan hem het woord door de voorzitter ontnomen worden. Elk lid, dat in weerwil van de beslissing van de voorzitter, tracht aan het woord te blijven, wordt geacht de orde te verstoren.

    Dit geldt eveneens voor hen, die het woord nemen zonder het te hebben gevraagd en bekomen, en die aan het woord blijven in weerwil van het bevel van de voorzitter.

    Elk scheldwoord, elke beledigende uitdrukking en elke persoonlijke aantijging worden geacht de orde te verstoren.
  8. De voorzitter is belast met de handhaving van de orde in de raadsvergadering. Van de handelingen die hij in dit verband stelt, wordt melding gemaakt in de notulen.

    Elk raadslid dat de orde verstoort, wordt door de voorzitter tot de orde teruggeroepen. Elk lid dat tot de orde werd teruggeroepen, mag zich verantwoorden, waarna de voorzitter beslist of de terugroeping tot de orde gehandhaafd of ingetrokken wordt.
  9. De voorzitter kan, na een voorafgaande waarschuwing, terstond uit de aan het publiek voorbehouden plaats ieder persoon doen verwijderen, die openlijk tekens van goedkeuring of van afkeuring geeft of op enigerlei wijze wanorde veroorzaakt. Hij kan bovendien proces-verbaal opmaken tegen de overtreder met het oog op zijn verwijzing naar de politierechtbank, onverminderd andere vervolgingen, indien het feit daartoe grond oplevert.
  10. Raadsleden die zichzelf blijven herhalen worden door de voorzitter tot de orde geroepen.
  11. Wanneer de vergadering rumoerig wordt, zodat het normaal verloop van de bespreking in het gedrang wordt gebracht, kondigt de voorzitter aan dat hij, bij voortduring van het rumoer, de vergadering zal schorsen of sluiten. Indien de wanorde toch aanhoudt, schorst of sluit hij de vergadering. De leden van de raad moeten dan onmiddellijk de zaal verlaten. Van deze schorsing of sluiting wordt melding gemaakt in de notulen.
  12. Nadat de leden voldoende aan het woord zijn geweest en indien hij oordeelt dat het agendapunt voldoende werd besproken, sluit de voorzitter de bespreking, onverminderd de bepalingen opgenomen in de artikelen 17 en 20.

IX VERZOEKSCHRIFTEN AAN DE GEMEENTERAAD


Iedere burger heeft het recht verzoekschriften, door een of meer personen ondertekend, schriftelijk bij de gemeenteraad in te dienen.

De verzoekschriften worden aan de gemeenteraad gericht. Een verzoek is een vraag om iets te doen of te laten. Uit de tekst van het verzoekschrift moet de vraag duidelijk zijn.

Verzoekschriften die een onderwerp betreffen dat niet tot de bevoegdheid van de gemeente behoort, zijn onontvankelijk.

Een schriftelijke vraag wordt niet als verzoekschrift beschouwd als:
  1. de vraag onredelijk is of te vaag geformuleerd;
  2. het loutere mening is en geen concreet verzoek;
  3. als de vraag anoniem, zonder vermelding van naam en voornaam en adres, werd ingediend;
  4. het taalgebruik beledigend is.

De voorzitter van de gemeenteraad doet deze beoordeling. Hij kan de indiener om een nieuw geformuleerd verzoekschrift vragen zodat het wel geagendeerd kan worden op de gemeenteraad.

De voorzitter van de gemeenteraad plaatst het verzoekschrift op de agenda van de eerstvolgende gemeenteraad indien het verzoekschrift minstens 14 dagen voor de vergadering werd ontvangen. Wordt het verzoekschrift later ingediend dan komt het op de agenda van de volgende vergadering.

De gemeenteraad kan de bij hem ingediende verzoekschriften naar het college van burgemeester en schepenen of naar een gemeenteraadscommissie verwijzen met het verzoek om over de inhoud ervan uitleg te verstrekken.

De verzoeker of, indien het verzoekschrift door meer personen ondertekend is, de eerste ondertekenaar van het verzoekschrift, kan worden gehoord door de gemeenteraad of een gemeenteraadscommissie. In dat geval heeft de verzoeker of de eerste ondertekenaar van een verzoekschrift het recht zich te laten bijstaan door een persoon naar keuze.

De gemeenteraad verstrekt, binnen drie maanden na de indiening van het verzoekschrift, een gemotiveerd antwoord aan de verzoeker of, indien het verzoekschrift door meer personen ondertekend is, aan de eerste ondertekenaar van het verzoekschrift.

X HET STEMMEN


  1. Vóór elke stemming omschrijft de voorzitter het voorwerp van de bespreking waarover de vergadering zich moet uitspreken. De beslissingen worden bij volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen genomen, zonder rekening te houden met de onthoudingen. Ingeval de stemmen staken, is het voorstel verworpen.

    De gemeenteraad stemt over de begroting en de jaarrekening in haar geheel. Elk lid kan echter de afzonderlijke stemming eisen over een of meer artikelen of reeksen van artikelen die hij aanwijst, indien het om de begroting gaat of over een of meer artikelen of posten die hij aanwijst, indien het om de jaarrekening gaat.

    In dat geval mag over het geheel pas gestemd worden na de stemming over het artikel of de artikelen, reeksen van artikelen of posten die aldus zijn aangewezen en de stemming over het geheel heeft dan betrekking op de artikelen of posten waarover geen enkel lid afzonderlijk wenst te stemmen, en op de artikelen die reeds bij een afzonderlijke stemming zijn aangenomen.
De leden van de gemeenteraad stemmen in het openbaar, behalve in de gevallen bedoeld in par. 3.

Er zijn twee mogelijke werkwijzen van stemmen:
  1. de mondelinge stemming;
  2. de geheime stemming.
Over de volgende aangelegenheden wordt geheim gestemd:
  1. de vervallenverklaring van het mandaat van gemeenteraadslid en van schepen;
  2. het aanwijzen van de leden van de gemeentelijke bestuursorganen en van de vertegenwoordigers van de gemeente in overlegorganen en in de organen van andere rechtspersonen en feitelijke verenigingen;
  3. individuele personeelszaken.
  4. /ol>
  5. De mondelinge stemming geschiedt door, in de volgorde zoals hierna bepaald, elk raadslid ja, neen of onthouding te laten uitspreken.

    De volgorde van de mondelinge stemming gebeurt op verzoek van de voorzitter, tenzij op verzoek van enig raadslid de volgende volgorde wordt toegepast: loting voor het eerste raadslid en daarna de volgorde volgens de ranglijst.

    De voorzitter stemt het laatst, behalve bij geheime stemming.
  6. Een afzonderlijke en geheime stemming wordt gehouden voor elke voordrachten van kandidaten, benoeming tot ambten, terbeschikkingstellingen, preventieve schorsingen in het belang van de dienst en de toepassing van een tuchtstraf.

    De raadsleden stemmen ja, neen of onthouden zich.

    Voor de stemming en de stemopneming is het bureau samengesteld uit de voorzitter en de twee jongste raadsleden.

    Ieder raadslid is gemachtigd de regelmatigheid van de stemopnemingen na te gaan.
  7. Vooraleer tot de stemopneming over te gaan, wordt het aantal stembriefjes geteld. Stemt dit aantal niet overeen met het aantal raadsleden, die aan de stemming hebben deelgenomen, dan worden de stembriefjes vernietigd en wordt elk raadslid uitgenodigd opnieuw te stemmen.
  8. Indien bij de benoeming of bij de voordracht van kandidaten de volstrekte meerderheid niet is verkregen bij de eerste stemming, heeft herstemming plaats over de twee kandidaten die de meeste stemmen hebben behaald. Indien hierbij twee of meer kandidaten een gelijk aantal stemmen hebben behaald, komt (komen) tussen hen de oudste(n) in leeftijd in aanmerking voor herstemming. De benoeming of de voordracht bij herstemming geschiedt bij gewone meerderheid van stemmen. Indien bij de herstemming de stemmen staken, krijgt de jongste kandidaat de voorkeur.

XI NOTULEN


De namen van de aanwezige gemeenteraadsleden worden vermeld in de notulen, die eveneens gelden als aanwezigheidslijst.

De notulen vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat gegeven werd aan die punten waaromtrent de gemeenteraad geen beslissing genomen heeft. Zij maken eveneens duidelijk melding van alle beslissingen.

Als er een mondelinge stemming plaats had, vermelden de notulen voor elk raadslid of hij voor of tegen het voorstel heeft gestemd of zich onthield. Een raadslid kan vragen om in de notulen de rechtvaardiging van zijn stemgedrag op te nemen.

XII RAADSCOMMISSIES


  1. De gemeenteraad richt in zijn midden een of meer commissies op die als taak hebben de besprekingen in de gemeenteraadszittingen voor te bereiden en het algemeen beleid van het gemeentebestuur te bespreken. De opdrachten en vergoedingen van deze commissies worden bepaald bij afzonderlijke beslissing van de gemeenteraad.
  2. De mandaten van lid van iedere commissie worden evenredig verdeeld over de fracties waaruit de gemeenteraad is samengesteld. Geacht worden een fractie te vormen de gemeenteraadsleden die op een zelfde lijst verkozen zijn of die verkozen zijn op lijsten die onderling verenigd zijn om een fractie te vormen.

    Van elke fractie moet er minstens één vertegenwoordiger zitting hebben in elke raadscommissie. Tot de eerstvolgende volledige vernieuwing van de gemeenteraad wordt een fractie geacht eenzelfde aantal leden in de commissies te behouden. Indien een fractie tijdens de zittingsperiode splitst of sommige leden zich als onafhankelijk raadslid opstellen of overgaan naar een andere fractie, dan behoudt de fractie zijn oorspronkelijk aantal leden in de commissies.
  3. Elke raadscommissie wordt voorgezeten door een gemeenteraadslid. De voorzitter wordt aangeduid door de gemeenteraad. De leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen voorzitter zijn van een commissie.
  4. De commissies worden door hun voorzitter bijeengeroepen. Een derde van de leden van de commissie kunnen de voorzitter vragen de commissie bijeen te roepen.

    Om geldig te vergaderen dient de helft van de zittinghebbende gemeenteraadsleden aanwezig te zijn in de commissie. Zij brengen advies uit over de voorstellen welke hun door de raad of door het college of door een raadslid worden voorgelegd.

    Het ambt van secretaris van elke raadscommissie wordt waargenomen door de gemeentesecretaris of door een of meer ambtenaren van de gemeente, op voorstel van de gemeentesecretaris, aangewezen door de gemeenteraadscommissie.

    Elke commissie kan steeds deskundigen en belanghebbenden horen. Zij zijn geen lid van de commissie.
  5. De vergaderingen van de commissies zijn in principe openbaar. Onder dezelfde voorwaarden als voor de gemeenteraad, zijn de vergaderingen van de commissies niet openbaar.

    De leden van de commissies stemmen, zoals in de gemeenteraad, in het openbaar. Onder dezelfde voorwaarden als voor de gemeenteraad, is de stemming geheim.

    De raadsleden kunnen, zonder stemrecht, de vergaderingen van de commissies, waarvan zij geen deel uitmaken, bijwonen.
  6. Behoudens andersluidende bepaling in een eigen en door de gemeenteraad goedgekeurd huishoudelijk reglement van de raadscommissie zijn de bepalingen van dit reglement met betrekking tot bijeenroeping, inzage, wijze van beraadslagen, quorum en het verslag eveneens van toepassing op de werking van de raadscommissies.

XIII PRESENTIEGELD


Aan de raadsleden, met uitzondering van de burgemeester en de schepenen, wordt presentiegeld verleend voor elke vergadering van de gemeenteraad of plenaire commissie waarop zij aanwezig zijn.

Er kan echter geen tweemaal presentiegeld worden verleend op eenzelfde dag.

XIV SLOTBEPALINGEN


Dit huishoudelijk reglement treedt in werking vanaf heden en wordt gepubliceerd op de gemeentelijke webstek.

BESLUIT


Enig artikel:
De gemeenteraad keurt het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad goed.

Gabriël AckePaul Vanden Bussche
GemeentesecretarisVoorzitter


Voor eensluidend afschrift
Gabriël AckePaul Vanden Bussche
GemeentesecretarisVoorzitter


PDF-versie Interne Zaken - gemeenteraad - huishoudelijk reglement van de gemeenteraad (referte:I/SEC/2007/81412)