INTERNE ZAKEN - GEMEENTERAAD - DEONTOLOGISCHE CODE VAN DE GEMEENTERAAD



Uittreksel uit de notulen van de gemeenteraad van Jabbeke, dd. 04 maart 2013



Aanwezig:

Voorzitter: Paul Vanden Bussche

Schepenen: Frank Casteleyn, Geert Deprée, Jan Pollet, Isabelle Louis

Raadsleden: Georges Lievens, Jacques Monteyne, Claudia Coudeville, Joël Acke, Franky Dereeper, Siska Loyson, Annie Vermeire-D'hoedt, Luc Slabbinck, Geert Orbie, Lies Van Acker, Annemieke Dhaese, Han Vermaut, Caroline Daenekindt, Nadia Hendrickx, Cindy Sabbe

Gemeentesecretaris: Gabriël Acke

Afwezig of verontschuldigd: Daniël Vanhessche, Heidi Vanhaverbeke, Hendrik Bogaert

Betreft : 5 Interne Zaken - gemeenteraad - deontologische code van de gemeenteraad (Referte: I/sec/2007/81412)


Aan de gemeenteraad wordt voorlegging gedaan van een ontwerp van deontologische code van de gemeenteraad.

Dit ontwerp werd besproken op de gemeenteraadscommissie interne zaken van 31 januari 2013.

Deontologische van de gemeenteraad zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 15 oktober 2007 – hernomen in zitting van de gemeenteraad van 04 maart 2013.

De gemeenteraad,

In openbare zitting vergaderd ;

Gelet op artikel 41 van het gemeentedecreet ;

Overwegende dat de gemeenteraad zelf de inhoud van de deontologische code voor de gemeenteraadsleden bepaalt;

Overwegende dat daarbij afspraken worden gemaakt die zowel belangenvermenging als dienstverlening kunnen betreffen ;

Gelet op het advies van de gemeenteraadscommissie interne zaken van 1 oktober 2007 ;

BESLUIT:


De deontologische code voor de gemeenteraadsleden vast te stellen als volgt:

STATUUT VAN DE DEONTOLOGISCHE CODE

Artikel 1: De deontologische code van de gemeenteraadsleden is het geheel van beginselen, gedragsregels en gebruiken die de gemeenteraadsleden als leidraad nemen bij hun dienstverlening aan de bevolking en om belangenvermenging te vermijden.

DIENSTVERLENENDE ACTIVITEITEN VAN DE GEMEENTERAADSLEDEN

Algemene plichten, doelstellingen en uitgangspunten

Artikel 2: De gemeenteraadsleden waken erover dat zij, ook buiten hun politieke activiteiten, geen dienstverlenende activiteiten ontplooien die de eer of waardigheid van het mandaat kunnen schaden.

Artikel 3: De gemeenteraadsleden gebruiken voor hun dienstverleningsactiviteiten geen termen waarin ‘ombuds-’ en ‘klacht-’ voorkomen noch andere vergelijkbare samenstellingen, om geen verwarring te creëren met op ambtelijk niveau ingestelde ombuds- of klachtendiensten.

Artikel 4: Bij hun optreden in en buiten het gemeentebestuur en in hun contacten met individuen, groepen en instellingen geven de gemeenteraadsleden voorrang aan het algemeen belang boven particuliere belangen. Zij vermijden elke vorm van belangenvermenging.

Artikel 5: Elke vorm van rechtstreekse dienstverlening, informatiebemiddeling of doorverwijzing gebeurt zonder materiële of geldelijke tegenprestatie van welke aard ook en mag geen vorm van klantenwerving inhouden.

Artikel 6: De gemeenteraadsleden moeten op dezelfde gewetensvolle manier ten dienste staan van alle burgers die op hun dienstverlening een beroep doen, zonder onderscheid van geslacht, sociale toestand, nationaliteit, filosofische overtuiging, partijvoorkeur of persoonlijke gevoelens jegens hen.

Artikel 7: Tussenkomsten bij politiële instanties om besluitvorming in materies van gerechtelijke politie te beïnvloeden zijn verboden.

Het gemeenteraadslid als informatiebemiddelaar

Artikel 8: Het behoort tot de wezenlijke taken van de gemeenteraadsleden om informatie te ontvangen en te verstrekken en om door te verwijzen naar de geëigende diensten of instanties. De gemeenteraadsleden stellen daarbij informatie ter beschikking over de diensten die instaan voor het behandelen van klachten van de burger. Waar mogelijk proberen de gemeenteraadsleden vraagstellers door te verwijzen naar de geëigende diensten van de administratie.

Artikel 9: Informatie waarop de vraagsteller normaliter geen recht heeft, die de goede werking van de administratie kan doorkruisen of die de privacy van anderen in het gedrang kan brengen, mag door de gemeenteraadsleden niet worden doorgespeeld.

Het gemeenteraadslid als vertrouwenspersoon

Artikel 10: In het kader van hun algemene luisterbereidheid kunnen gemeenteraadsleden de rol vervullen van vertrouwenspersoon.

Het gemeenteraadslid als administratieve begeleider en ondersteuner

Artikel 11: Gemeenteraadsleden kunnen de burgers ondersteunen en begeleiden in hun relatie met de administratie of met betrokken instanties. Zij kunnen de burgers helpen om, via de daartoe geëigende kanalen en procedures, een aanvraag te richten tot de overheid, informatie te verkrijgen over de stand van zaken van een dossier, daarover verdere uitleg en verantwoording te vragen, en voorafgaande vragen te stellen over de administratieve behandeling van dossiers. De briefwisseling met de overheid in het kader van deze ondersteuning en begeleiding wordt in principe op naam van de burger gevoerd.

Het gemeenteraadslid als bemiddelaar

Artikel 12: Als er voor een specifiek probleem geen enkele specifieke dienst of instantie bevoegd is, kunnen gemeenteraadsleden optreden als rechtstreekse en zichtbare bemiddelaar.

Tussenkomsten

Artikel 13: Gemotiveerde tussenkomsten zijn toegelaten binnen het wettelijk kader. Deze kunnen onder meer bestaan in het vragen naar concrete toelichting bij de bestaande regelgeving of een genomen beslissing, naar de stand van zaken van een dossier of de verantwoording voor het niet beantwoorden van vragen door de burger gesteld of in het onder de aandacht brengen van specifieke elementen in het dossier.

Artikel 14: Bij het behartigen van dossiers en het begeleiden van vraagstellers respecteren de gemeenteraadsleden de normale objectieve behandelingsprocedures en –termijnen. Enkel rechtmatige en gemotiveerde tussenkomsten binnen het wettelijke kader zijn toegestaan. De gemeenteraadsleden mogen wel, via de geëigende kanalen van de betrokken diensten, of via de leden van het college van burgemeester en schepenen als beleidsverantwoordelijken, informatie inwinnen over de stand van zaken in de behandeling van een dossier van hun dienstverleningsvrager indien zij vermoeden dat de afhandeling te traag loopt.

Artikel 15: De tussenkomsten van gemeenteraadsleden bij behandelende ambtenaren worden in het dossier opgenomen. Evenzo worden tussenkomsten van derden, al dan niet direct betrokken, bij de behandelende ambtenaren in het dossier opgenomen. Als hij erom verzoekt, wordt aan de interveniënt een bevestiging gezonden van de tussenkomst.

Begunstigingstussenkomsten

Artikel 16: Begunstigingstussenkomsten waarbij de burgers een beroep doen op voorspraak van het gemeenteraadslid, zijn verboden. Elke poging tot bevoordeling, waarbij de burger door toedoen van een gemeenteraadslid iets probeert te bereiken wat onrechtmatig is of wettelijk niet toelaatbaar, is verboden.

Artikel 17: Tussenkomsten bij selectievoerende instanties, die tot doel hebben het verhogen van kansen op benoeming, aanstelling en bevordering in de administratie, zijn in deze niet toegestaan. Als gemeenteraadsleden om steun gevraagd worden door of voor kandidaten die een bepaalde functie of bevordering ambiëren, delen zij aan de kandidaten mee dat de benoeming of bevordering gebeurt op basis van de vastgelegde criteria. De gemeenteraadsleden mogen wel informatie inwinnen en doorgeven omtrent de voorwaarden en de organisatie van examens en bekwaamheidstests en procedures voor benoemingen, aanstellingen en bevorderingen. De gemeenteraadsleden mogen zich engageren tot het uitoefenen van toezicht op de objectiviteit van examens of bekwaamheidstests. Om die objectiviteit te garanderen kunnen zij inlichtingen inwinnen over de evaluatieprocedures en –criteria. Bij de eigenlijke selecties komen zij niet tussenbeide. A posteriori kunnen zij wel vragen stellen over de objectiviteit van het examen of de test, van de evaluatie of de selectie, en, in geval van overtreding of van vermoeden van overtreding, kunnen zij de tekortgedane partij bijstand verlenen, als die via de geëigende kanalen beroep aantekent.

Artikel 18: De gemeenteraadsleden mogen werkzoekenden op de hoogte stellen van werkaanbiedingen in de particuliere en de publieke sector. De gemeenteraadsleden mogen op eigen initiatief personen aanbevelen bij werkgevers in de particuliere sector. Voor die arbeidsbemiddelingsrol mogen de gemeenteraadsleden geen enkele tegenprestatie, van welke aard ook, beloven of leveren aan de betrokken werkgevers.

Artikel 19: Tussenkomsten van gemeenteraadsleden met de bedoeling de toewijzing of de uitvoering van contractuele verbintenissen met de overheid te beïnvloeden, zijn verboden. Als gemeenteraadsleden om steun gevraagd worden door of voor kandidaten die een bepaalde contractuele verbintenis met de overheid ambiëren, delen zij aan de kandidaten mee dat de toewijzing gebeurt op basis van de vastgelegde criteria. De gemeenteraadsleden mogen wel informatie inwinnen en doorgeven omtrent de voorwaarden. De gemeenteraadsleden mogen zich engageren tot het uitoefenen van toezicht op de objectiviteit van de toewijzing. Om die objectiviteit te garanderen, kunnen zij inlichtingen inwinnen over de selectie- en gunningscriteria en de toepassing ervan. Bij de eigenlijke toewijzing komen zij niet tussenbeide. A posteriori kunnen zij wel vragen stellen over de objectiviteit van de procedure, en in geval van overtreding of van vermoeden van overtreding, kunnen zij de tekortgedane partij bijstand verlenen, als die via de geëigende kanalen beroep aantekent.

Schijndienstbetoon en ongevraagd dienstbetoon

Artikel 20: Alle vormen van schijndienstbetoon, waarbij gemeenteraadsleden bewust maar onterecht de indruk wekken dat zij bij de goede afloop van een dossier daadwerkelijk tussenbeide gekomen zijn, zonder dat de betrokken burger om een tussenkomst heeft gevraagd, zijn niet toegestaan.

Artikel 21: Alle vormen van ongevraagd dienstbetoon, waarbij gemeenteraadsleden wel degelijk daadwerkelijk optreden om de goede afloop van een persoonlijk dossier te waarborgen, maar zonder dat de betrokken burger daarom gevraagd heeft, zijn niet toegestaan.

Bekendmaking dienstverlening

Artikel 22: Rechtstreeks of onrechtstreeks publiciteit geven aan de dienstverlenende activiteiten van gemeenteraadsleden wordt beperkt tot het bekendmaken van een of meer contactadressen, met naam en mandaat van de gemeenteraadsleden en de spreekuren, het telefoon- en faxnummer en het elektronische post adres waarop zij het makkelijkst te bereiken zijn alsook eventueel een foto van bescheiden afmetingen. Die regels gelden niet voor bladen van politieke partijen of eigen politieke publicaties. Publiciteit voor dienstverlening is niet toegestaan op lokale en regionale radiozenders en op televisiezenders.

Artikel 23: De gemeenteraadsleden maken in hun verkiezingscampagnes en mailings die gericht zijn op individuen, geen melding van de diensten die zij eventueel voor de betrokkene hebben verricht.

VERMIJDEN VAN BELANGENVERMENGING DOOR GEMEENTERAADSLEDEN


Informatie

Artikel 24: Een gemeenteraadslid gaat zorgvuldig en correct om met informatie waarover hij uit hoofde van zijn mandaat beschikt. Hij verstrekt geen geheime informatie.

Artikel 25: Een gemeenteraadslid houdt geen informatie achter, tenzij deze geheim of vertrouwelijk is en het niet geven van informatie mogelijk is op grond van de wet- en regelgeving inzake openbaarheid van bestuur.

Artikel 26: Een gemeenteraadslid maakt geen gebruik van in de uitoefening van het ambt verkregen informatie te eigen bate of ten bate van zijn persoonlijke relaties.

Bestuurlijke uitgaven

Artikel 27: Uitgaven van gemeenteraadsleden worden uitsluitend vergoed als de omvang en de functionaliteit ervan kunnen worden verantwoord. Ter bepaling van de functionaliteit van bestuurlijke uitgaven gelden volgende criteria: met de uitgave is het belang van de gemeente gediend en de uitgave vloeit voort uit de functie.

Artikel 28: Een gemeenteraadslid vraagt aan het gemeentebestuur geen terugbetaling van kosten die al op andere wijze worden vergoed.

Artikel 29: Terugbetaling van bestuurlijke uitgaven gebeurt volgens de procedure, vastgelegd in het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad of in een bijzondere gemeenteraadsbeslissing daartoe.

Artikel 30: Gemaakte kosten worden ten laatste drie maanden nadat het kalenderjaar verstreken is waarin de kosten gemaakt werden, gedeclareerd bij de gemeentesecretaris.

Gebruik van gemeentelijke voorzieningen

Artikel 31: Gebruik van gemeentelijke eigendommen of voorzieningen voor privédoeleinden is niet toegestaan behoudens binnen de perken van hetgeen is bepaald door gemeentelijke reglementen.

NALEVING, CONTROLE EN SANCTIONERING


Artikel 32: De gemeenteraadsleden verbinden zich ertoe, deze deontologische code na te leven.

Artikel 33: De gemeenteraadscommissie “interne zaken” waakt over de naleving van de deontologische code.

Artikel 34: Ambtenaren of andere personen die geconfronteerd worden met een inmenging van een mandataris of derde die zij in strijd achten met deze deontologische code, maken hiervan binnen tien dagen melding aan de gemeentesecretaris. Kopie van de melding wordt onverwijld ter kennis gebracht van het betrokken gemeenteraadslid. Anonieme klachten zijn onontvankelijk.

Artikel 35: De gemeentesecretaris legt de in het tweede lid omschreven meldingen voor aan de deontologische commissie binnen dertig dagen na ontvangst. De deontologische commissie onderzoekt die meldingen op hun gegrondheid. Daarbij moet het recht van verdediging van het betrokken gemeenteraadslid worden gevrijwaard. Uitspraak moet geschieden binnen dertig dagen na ontvangst.

Aldus beslist door de gemeenteraad van 04 maart 2013

Gabriël AckePaul Vanden Bussche
GemeentesecretarisVoorzitter


Voor eensluidend afschrift
Gabriël AckePaul Vanden Bussche
GemeentesecretarisVoorzitter


PDF-versie Interne Zaken - gemeenteraad - deontologische code van de gemeenteraad (referte:I/SEC/2007/81412)