HINDER BIJ OPENBARE WERKEN EN DE VLAAMSE RENTETOELAGE



Openbare werken belemmeren vaak de toegang tot een zaak. Minder klanten betekent minder inkomsten. Hoe langer de werkzaamheden duren, hoe groter het omzetverlies. Bestaande korte termijn verplichtingen kunnen niet meer worden nagekomen.

DE RENTETOELAGE HINDER OPENBARE WERKEN

Om een tijdelijk cashflow probleem op te vangen, kan de onderneming een nieuw krediet afsluiten bij de bank. Maar overbruggingkrediet is meestal duur. Om zo’n krediet goedkoper te maken, komt de Vlaamse overheid tussenbeide in de rentelast. Als de openbare werken minder dan een jaar duren, bedraagt de tussenkomst 80 % van de jaarlijkse rentevoet. Als de openbare werken minstens een jaar duren, bedraagt de tussenkomst 100 % van de jaarlijkse rentevoet. Op die manier wordt het overbruggingskrediet zo goed als gratis. Voor een nieuw krediet kan de rentetoelage voor een periode van maximaal vijf jaar worden toegekend.

Om de aflossingslast van de bestaande beroepsleningen draaglijker te maken, komt de Vlaamse overheid tussen in de intrest die de onderneming betaalt gedurende de periode van de openbare werken. Voor 80 % of 100 % al naargelang de duurtijd van de werkzaamheden. Daarmee wordt in het bijzonder voor pas gestarte ondernemingen en voor ondernemingen die net grote investeringen hebben gedaan, de aflossingslast aanzienlijk verlicht. Men wil helpen voorkomen dat deze ondernemingen overkop gaan, omdat zij tijdens de openbare werken beter de verplichtingen tegenover hun bank kunnen nakomen.

Naast de rentetoelage bestaan er nog andere curatieve maatregelen voor hinder bij openbare werken:

WIE KOMT IN AANMERKING

Enkel kleine of middelgrote ondernemingen komen in aanmerking voor de rentetoelage. Kmo’s zijn ondernemingen die voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • (huidige) tewerkstelling: minder dan 250 VTE (= voltijdse equivalenten)
  • jaaromzet minder dan 50 mio euro
  • balanstotaal minder dan 43 mio euro

Als de tewerkstelling minder is dan 250 VTE, moeten de drempels inzake jaaromzet en balanstotaal allebei overschreden zijn om als grote onderneming te worden gecatalogeerd. Om vast te stellen of de drempels overschreden zijn, dient u rekening te houden met de cijfers van eventuele verbonden ondernemingen of partnerondernemingen. De nieuwe kmo-definitie is van kracht vanaf 1 januari 2016.

De gegevens voor de berekening van de jaaromzet en het balanstotaal worden vastgesteld op basis van de laatste twee jaarrekeningen die bij de Nationale Bank van België zijn neergelegd voor de indieningsdatum van de steunaanvraag. Voor ondernemingen die geen jaarrekening moeten opmaken, worden de gegevens vastgesteld op basis van de laatste twee aangiftes bij de directe belastingen voor de indieningsdatum van de steunaanvraag. Bij recent opgerichte ondernemingen, waarvan de eerste jaarrekening nog niet is neergelegd en de eerste fiscale aangifte nog niet is gedaan, worden de gegevens vastgesteld op basis van een financieel plan van het eerste werk- of productiejaar.

Onder onderneming wordt verstaan: de natuurlijke personen die koopman zijn of een zelfstandig beroep uitoefenen, de handelsvennootschappen met rechtspersoonlijkheid en de burgerlijke vennootschappen met handelsvorm, de Europese economische samenwerkingsverbanden en de economische samenwerkingsverbanden die beschikken over een exploitatiezetel in het Vlaamse Gewest. Voor de rentetoelage zijn onder meer eenmanszaak/natuurlijk persoon, BVBA/EVBA, NV, CV/CVBA en VOF aanvaardbare bedrijfsvormen. Vzw’s zijn uitgesloten van de maatregel.

De zelfstandige, of kleine of middelgrote onderneming, moet minstens één exploitatiezetel hebben in het Vlaamse Gewest die wordt getroffen door openbare werken. Die exploitatiezetel moet beschikken over ruimtes die in normale omstandigheden toegankelijk zijn voor de klanten en de leveranciers.

Er kan enkel een rentetoelage worden toegekend aan ondernemingen waarvan de hoofdactiviteit behoort tot de in aanmerking komende sectoren. Er wordt gewerkt met een lijst van aanvaardbare NACE-codes.

WANNEER KOM JE IN AANMERKING

Er zijn twee basisvoorwaarden voor het toekennen van de rentetoelage:
  • verstoorde bereikbaarheid door openbare werken
  • ontvankelijkheid van het krediet

Verstoorde bereikbaarheid door openbare werken

Verstoorde bereikbaarheid door openbare werken houdt in dat voor de klanten en de leveranciers de toegang tot de ruimtes wordt belemmerd of verhinderd. Onder openbare werken wordt verstaan: de werken die uitgevoerd worden op het openbare domein of werken van openbaar nut. De openbare werken moeten minstens een maand duren. Vanaf twaalf aaneensluitende maanden is er sprake van een extreme duurtijd van de openbare werken.

De verstoorde bereikbaarheid en de duurtijd van de openbare werken worden aangetoond door een modelverklaring over de verstoorde bereikbaarheid van de stad of de gemeente die het Agentschap Ondernemen opvraagt. Na registratie van de steunaanvraag laat het Agentschap Ondernemen door de stad of de gemeente voor de getroffen exploitatiezetel een verklaring over de verstoorde bereikbaarheid van de onderneming invullen, met opgave van de startdatum en de einddatum of vermoedelijke einddatum van de openbare werken. De hinderperiode die door de stad of de gemeente mag worden geattesteerd, omhelst de ganse duurtijd van de openbare werken (= de som van de verschillende opeenvolgende fases).

Bij de rentetoelage wordt het begrip 'hinder' ruim en pragmatisch geïnterpreteerd.

Zolang de openbare werken in dezelfde straat of in één van de aanpalende straten aan de gang zijn, kunnen wij spreken van hinder voor de aldaar gevestigde zaken. Ook door een omlegging zal er geen normale verkeerscirculatie meer zijn, waardoor er sowieso sprake is van enige vorm van hinder. Voor bepaalde aankopen of dienstverleningen zal men kiezen voor een alternatief verkoop- of dienstenpunt dat beter en sneller bereikbaar is, in plaats van de aangeduide wegomlegging te volgen.

De mate van hinder of de perimeter waarin de openbare werken moeten plaatsvinden, is niet wettelijk bepaald. Het is mogelijk dat werkzaamheden op geruime afstand praktisch bekeken bijna evenveel hinder veroorzaken in de vorm van minder klantencontacten en omzetverlies.

Ontvankelijkheid van het krediet

De rentetoelage kan alleen worden toegekend voor kredieten die aan de volgende voorwaarden voldoen.
  • aard van het krediet
  • krediet aangegaan bij een erkende kredietinstelling
  • bestemming van het krediet
  • bedrag van het krediet

Het krediet moet verleend zijn op basis van een financieringsovereenkomst. Onder financieringsovereenkomst wordt verstaan: een overeenkomst tussen enerzijds een zelfstandige, of een kleine of middelgrote onderneming, en anderzijds een kredietinstelling ter (her)financiering van investeringen of activiteiten van de onderneming. De financieringsovereenkomst zal minstens de volgende gegevens moeten bevatten:

  • de hoofdsom van het krediet
  • de totale looptijd van het krediet, in jaar of maanden
  • als het een krediet betreft met een vaste rentevoet, hoogstens jaarlijks herzienbaar, en met een vast aflossingsschema: de aangerekende jaarlijkse rentevoet en het schema van de aflossingen
  • de aanpassingsformule van de rentevoet
  • de bestemming van het krediet

Het krediet moet een vaste looptijd hebben, ook van minder dan een jaar of meer dan vijf jaar. Ook nieuwe vaste voorschotten of straigth loans komen in aanmerking voor de rentetoelage.

De steun wordt toegekend in de vorm van een rentetoelage op een krediet bij een erkende kredietinstelling. De lijst van erkende kredietinstellingen vindt u op de website van de Commissie voor het Bank-, Financie- en Assurantiewezen (CBFA), meer bepaald bij de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA). Meer informatie kan u vinden op de website van commissie voor het Bank-, Financie- en Assurantiewezen.

Als het krediet wordt afgesloten vanaf de start van de openbare werken, moet het krediet dienen voor de financiering van het bedrijfskapitaal of voor de herfinanciering van schulden op korte termijn (bijvoorbeeld de omzetting van dure kaskredieten). Het moet gaan om een nieuw overbruggingskrediet waarmee bestaande korte termijn verplichtingen worden gefinancierd of lopende verbintenissen over een langere termijn worden gespreid. Voor de lopende schulden op korte termijn die met het nieuwe overbruggingskrediet worden geherfinancierd, mag nog geen rentetoelage voor hinder bij openbare werken toegekend zijn. Als het krediet met een vaste rentevoet, hoogstens jaarlijks herzienbaar, en met een vast aflossingsschema, werd afgesloten voor de start van de openbare werken, moet het krediet dienen voor de financiering van investeringen of voor de financiering van activiteiten van de onderneming.

Het moet gaan om een bestaande beroepslening, met voorbehoud voor een reeds aangegaan kaskrediet. Het gedeelte van het krediet dat bestemd is voor de financiering van investeringen die voor privé-doeleinden worden gebruikt of worden verhuurd, komt niet in aanmerking voor de rentetoelage. In de aanvragen van de rentetoelage die worden geregistreerd vanaf 1 september 2012 moet het percentage beroepsgebruik van de gefinancierde investeringen in onroerend goed (zoals grond, gebouwen, verbouwings- en inrichtingswerken) worden gestaafd door een verklaring afkomstig van de boekhouder. De boekhouder moet verklaren welk percentage van de gefinancierde activa wordt aangewend voor privé-doeleinden of wordt verhuurd. Enkel het percentage bestemd voor eigen beroepsgebruik is aanvaardbaar.

Voor het gefinancierde rollend materieel zal vanaf die registratiedatum het volgende van toepassing zijn:
  • personenwagens kunnen standaard à 50% beroeps worden aanvaard, zonder verdere verklaring van de boekhouder
  • vrachtwagens, camionetten, bestelwagens en andere speciale bedrijfsvoertuigen kunnen standaard à 100% beroeps worden aanvaard, zonder verdere verklaring van de boekhouder

De subsidiabele hoofdsom per krediet mag niet meer dan 500.000 euro bedragen

BEDRAG VAN DE RENTETOELAGE

De rentetoelage bedraagt in principe maximaal 80 % van de totale rentekosten en jaarlijks 8 % van het geleende bedrag (uitgezonderd kaskredieten). De berekening van de rentetoelage hangt af van het moment waarop het krediet is afgesloten en ook van de kredietvorm. Er zijn drie mogelijkheden en na elk van de drie mogelijkheden volgt minstens één voorbeeld van steunberekening. In alle gevallen mag de totale rentetoelage maximaal 50.000 euro bedragen.

Het bedrag van de rentetoelage die wordt toegekend, is ook geplafonneerd door de Verordening (EU) nr. 1407/2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun. Aan eenzelfde onderneming mag over een periode van drie belastingjaren niet meer dan 200.000 euro de-minimissteun worden toegekend (voor de transportsector niet meer dan 100.000 euro). Bij verbonden ondernemingen moet dat op groepsniveau worden bekeken.

AANVRAGEN RENTETOELAGE BIJ HINDER OPENBARE WERKEN

De onderneming moet de rentetoelage aanvragen uiterlijk zes maanden na het beëindigen van de openbare werken met het online aanvraagformulier rentetoelage voor hinder bij openbare werken. De registratiedatum van de steunaanvraag is de datum waarop de onderneming de online steunaanvraag bevestigt. Het Agentschap Innoveren & Ondernemen verstuurt elektronisch een ontvangstmelding naar de onderneming. De aanvraag van de rentetoelage is pas ontvankelijk als de onderneming de online steunaanvraag heeft bevestigd en alle vereiste documenten en stavingsstukken heeft opgeladen en meegestuurd.

Wettelijk gezien moeten uiterlijk 14 kalenderdagen na de registratiedatum van de steunaanvraag de volgende documenten en stavingsstukken in het bezit zijn van het Agentschap Innoveren & Ondernemen:
  • de ondertekende Verklaring op erewoord, waarvan zij het blanco ontvangt tijdens het ingeven van de online steunaanvraag
  • als de onderneming recent is opgericht en nog geen jaarrekening heeft neergelegd of een fiscale aangifte heeft gedaan, een kopie van het financieel plan
  • een kopie van de ondertekende financieringsovereenkomsten of kredietakkoordbrieven met actuele aflossingstabel na eventuele periodieke renteherziening waarop de vervaldagen van de maandelijkse, trimestriële … interestaflossingen staan vermeld
  • de staving van het percentage beroepsgebruik van de gefinancierde investeringen in onroerend goed (zoals grond, gebouwen, verbouwings- en inrichtingswerken) aan de hand van een verklaring afkomstig van de boekhouder

De vraag tot verhoging van de rentetoelage bij een extreme of langere duur van de openbare werken moet niet via het online aanvraagformulier gebeuren. Dergelijke vragen kunnen nog altijd per mail.

Kort na registratie van de steunaanvraag zal het Agentschap Innoveren & Ondernemen aan de stad of de gemeente waar de getroffen exploitatiezetel gelegen is, vragen om de modelverklaring over de verstoorde bereikbaarheid van een onderneming in te vullen en aan haar op te sturen. In de volgende gevallen laat het Agentschap Innoveren & Ondernemen de duurtijd van de openbare werken (opnieuw) attesteren door de stad of de gemeente:

  • na registratie van de aanvraag van een rentetoelage
  • na registratie van de vraag tot verhoging van de rentetoelage bij een extreme of langere duur van de openbare werken

AANVRAAGFORMULIER RENTETOELAGE VOOR HINDER BIJ OPENBARE WERKEN



Nieuws /