GEATTESTEERDE KADERVORMING VANAF 1 OKTOBER VERNIEUWD



Op 1 oktober 2015 stapt de geattesteerde kadervorming de 21ste eeuw binnen. Een competentietraject voor animator, hoofdanimator en instructeur met extra aandacht voor begeleiding en een attest dat de jongere zelf kan downloaden als eindresultaat.

WAT IS GEATTESTEERDE KADERVORMING?

Heel wat verenigingen en organisaties binnen de jeugdsector bieden allerhande cursussen en vormingen aan om jeugdwerkers te ondersteunen in hun dagelijkse werking met kinderen en jongeren. Kadervorming is de algemene term om al deze initiatieven te vatten. Voor de specifieke vormingstrajecten animator, hoofdanimator, instructeur en hoofdinstructeur kunnen jeugdwerkers een attest ontvangen van de afdeling Jeugd van de Vlaamse overheid.

Een animator is een jeugdwerker die kinderen en jongeren bij hun activiteiten binnen het jeugdwerk begeleidt, een hoofdanimator is een jeugdwerker die verantwoordelijkheid opneemt binnen een groep van jeugdwerkers, terwijl een instructeur een jeugdwerker is die verantwoordelijkheid opneemt in het vormingsproces van jeugdwerkers. Vanaf 1 oktober vervalt het vormingstraject van hoofdinstructeur.

WAAROM EEN NIEUWE REGELGEVING?

Jongeren ontwikkelen (ook) in hun vrijetijd heel wat kennis, vaardigheden en attitudes. Het jeugdwerk onderschrijft die visie. Heel wat vormingen werken al vanuit een comptetentiebeandering en er zijn competentie-instrumenten zoals de C-stick van JES vzw en www.oscaronline.be om comptenties te benoemen en ze expliciet te maken. Het competentiedenken centraal stellen in de nieuwe attestenregeling is dan ook de volgende stap.

Daarnaast was er ook een wetgevingstechnische reden om de criteria te herzien. De voorbije 20 jaar is de band tussen de criteria en de decreten waar ze initieel naar refereerden, helemaal doorgeknipt. Er was geen decretale basis meer. Om daar komaf mee te maken is kadervorming verankert in het decreet Vlaams jeugd- en kinderrechtenbeleid van 20 januari 2012. Dat benoemt vorming voor jeugdwerkers als kerntaak van het jeugdwerk.

COMPETENTIEONTWIKELING ALS BASIS

Het doel van de nieuwe regeling is jongeren (verder) versterken in hun rol van jeugdwerker door trajecten aan te bieden waar competentie-ontwikkeling centraal staat: kennis, vaardigheden en attitudes om als animator, hoofdanimator of instructeur aan de slag te gaan. Als een jongere een traject (met een theoretisch luik, begeleide stage en een evaluatiemoment) goed doorloopt, ontvangt hij een generiek attest animator, hoofdanimator of instructeur.

Een generiek attest betekent dat het algemeen geldend is:

  • éénmaal het attest behaald, kan je er in ieder jeugdwerkinitiatief mee aan de slag, zonder dat dit initiatief bijkomende voorwaarden oplegt
  • je kan het attest maar één keer behalen

Voor elk profiel is een set competenties uitgewerkt met bijhorende gedragsindicatoren. Zo is gegarandeerd dat de kadervormingstrajecten dezelfde finaliteit hebben. In de toekomst zal duidelijk zijn welke competenties een houder van een attest bezit: de leerresultaten zijn geïdentificeerd en gedocumenteerd.

WELKE STAPPEN KUN JE ALS JONGERE ZETTEN?

Stap 1: Check je leeftijd.

Er is een minimumleeftijd om in het traject te stappen (animator - 15 jaar / hoofdanimator - minimum 16 jaar / instructeur - minimum 17 jaar) en om het attest te ontvangen (animator - minimum 16 jaar / hoofdanimator - minimum 17 jaar / instructeur - minimum 18 jaar).

Stap 2: Check je ervaring.

Om een traject van animator te starten, hoef je geen ervaring in het jeugdwerk te hebben. Voor het traject van hoofdanimator of instructeur moet je wel ervaring kunnen voorleggen. Die ervaring bewijs je met een attest voor animator of door een portfolio waarin je mnimum 100 uur ervaring in het jeugdwerk aantoont en dit vanaf je 16 jaar.

Stap 3: Zoek een traject.

Om een traject te zoeken dat bij je past, kan je vanaf september 2015 terecht op www.mijnkadervorming.be of op de websites van de verenigingen of organisaties die kadervorming aanbieden.

Stap 4: Schrijf je in en registreer je.

Schrijf je in bij de vereniging of organisatie die het traject organiseert. Die vereniging of organisatie begeleidt en coacht je tijdens het volledige traject.

Meld je ook aan via www.mijnkadervorming.be waar je een unieke code ontvangt om je eigen traject op te volgen.

Stap 5: Start je traject.

Tijdens het theoretisch gedeelte (50 uur vorming) maak je kennis met de verschillende competenties, leer je ze voor jezelf benoemen en krijg je inzicht in hoe je ze kan verbeteren en/of versterken.

Na de cursus start je met je stage (50 uur) bij de vereniging die je begeleidt of bij een ander jeugdwerkinitiatief. Of je combineert verschillende stageplekken binnen het jeugdwerk.

De vereniging of organisatie die je koos informeert je over de verschillende stagemogelijkheden. Een stage bij een ander jeugdwerkinitiatief vind je in het overzicht van erkende stageplaatsen op www.mijnkadervorming.be. Aan het einde van je stage oordeelt je stagebegeleider of je geslaagd bent of niet.

Na de stage volgt het evaluatiemoment. De deelnemer reflecteert over het doorlopen traject. De competenties waaraan je werkt worden besproken zodat je ok in andere contexten de waarde van het attest kan duiden en valoriseren.

Stap 6: Je krijgt je attest.

Heb je je traject succesvol afgerond dan kan je zelf je attest afdrukken via de website. De vereniging of organisatie die het traject opzet en begeleidt bepaalt ook of de deelnemer aan het einde van het traject geslaagd is of niet.



Nieuws /