WIJZIGING BEVOEGDHEID SUCCESSIE- EN REGISTRATIERECHTEN



Vanaf 1 januari 2015 heeft de Vlaamse Belastingsdienst (VLABEL) de dienst van de successierechten en bepaalde registratierechten overgenomen van de Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën (Algemene administratie van de Patrimoniumdocumentatie). VLABEL is dus voortaan bevoegd voor het vaststellen, het controleren en het innen (en dus ook de teruggaven) van de hieronder genoemde successie- en registratierechten.

Volgende rechten werden overgenomen door het Vlaams Gewest:

  • Successierecht van rijksinwoners die hun laatste fiscale woonplaats in het Vlaams Gewest hadden
    Let op: als de fiscale woonplaats van de overleden rijksinwoner tijdens de periode van vijf jaar voor zijn overlijden in meer dan één gewest was gelegen, moet de aangifte van nalatenschap alleen in het Vlaams Gewest worden ingediend als de overledene daar het langst zijn fiscale woonplaats heeft gehad.
  • Recht van overgang bij overlijden van niet-rijksinwoners met onroerende goederen in het Vlaams Gewest
    Let op: als de onroerende goederen van de overleden niet-rijksinwoner in meer dan één gewest gelegen zijn, moet de aangifte van nalatenschap alleen in het Vlaams Gewest worden ingediend als het deel van de onroerende goederen met het hoogste kadastraal inkomen daar gelegen is.
  • Registratierechten op verkopen, hypotheekbevestigingen en verdelingen van in het Vlaams Gewest gelegen onroerende goederen
  • Registratierechten op schenkingen van roerende en onroerende goederen als de schenker zijn fiscale woonplaats in het Vlaams Gewest heeft.

De aangifte van nalatenschap moet worden ingediend bij de Vlaamse Belastingsdienst - Erfbelasting, Vaartstraat 16 te 9300 Aalst.

Omdat de FOD Financiën bevoegd blijft voor de registratie van akten, moeten alle akten nog altijd bij de federale registratiekantoren aageboden worden. De FOD Financiën bezorgt aan VLABEL de akten die aan de Vlaamse registratierechten onderworpen zijn. VLABEL berekent dan de verschuldigde registratierechten en stuurt een uitnodiging tot betaling naar de belastingsplichtige.

Voor de registratierechten die door het Vlaams Gewest overgenomen zijn, kunt u vanaf 1 januari 2015 geen betalingen meer bij de FOD Financiën doen. Dat geldt zowel voor contante betalingen aan het loket als voor betalingen via overschrijving.

De akten moeten nog altijd aangeboden worden bij het federale registratiekantoor, maar de ontvanger aanvaardt geen betalingen meer. Ook bij een roerende schenking moet de akte of het geschrift nog steeds op het federale registratiekantoor worden aangeboden, maar de aanbieder betaalt geen schenkingsrechten meer aan de ontvangen van het registratiekantoor. Het registratiekantoor zal de akte registreren zonder dat de schenkingsrechten zijn betaald. VLABEL zal daarna een uitnodiging tot betaling sturen naar de betrokkene.

De FOD Financiën blijft bevoegd voor de aflevering van attesten van erfopvolging en de registratie van huurcontracten.

Om als beroepspersoon vanaf 1 januari 2015 in het Vlaams Gewest aankopen tegen het verlaagd registratietarief te kunnen doen, moet u een beroepsverklaring indienen bij VLABEL en daar ook de verschuldigde borg neerleggen. U kunt vanaf 1 januari 2015 nog steeds terecht bij de FOD Financiën voor aankopen tegen het verlaagd registratietarief in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en het Waals Gewest en voor aankopen in om het even welk gewest die u heeft gedaan voor 1 januari 2015. Het bevoegde registratiekantoor is dat in wiens ambtgebied de domicilie of maatschappelijke zetel van de beroepspersoon gelegen is.

Voor meer informatie kunt u terecht op het gratis nummer van de Vlaamse Overheid (1700), via http://www.belastingen.vlaanderen.be - rubriek contact, het contactcenter van de FOD Financiën (02/57 257 57) of via http://financien.belgium.be/nl/kantoren.



Nieuws /