VERVOERSMMAATSCHAPPIJ DE LIJN



vervoersmaatschappij De Lijn

Op 1 februari past De Lijn de tarieven van een aantal van de vervoerbewijzen aan. Een belangrijke wijziging is dat je vanaf 1 juli 2020 geen vervoerbewijzen meer kan kopen bij de chauffeur. Tot die tijd is enkel het ticket voor 3 euro nog beschikbaar bij de chauffeur. Vanaf dit voorjaar voorziet De Lijn de mogelijkheid om contactloos te betalen op het voertuig. Meer info kunt u vinden via de website van De Lijn.

De Vlaamse Vervoermaatschappij (VVM) De Lijn organiseert en coördineert de activiteiten die rechtstreeks of onrechtstreeks verband houden met het gemeenschappelijke openbare stads- en streekvervoer in, vanuit, of naar het Vlaamse Gewest. De Lijn is in Vlaanderen verantwoordelijk voor alle bussen en trams. Bussen rijden in heel Vlaanderen, trams rijden enkel aan de Kust en in de grote steden: Antwerpen en Gent.

Informatie zoeken

Je kunt op verschillende manieren informatie aangaande de dienstverlening van de Vlaamse Vervoersmaatschappij De Lijn bekomen. We zetten ze even op een rijtje:

  • TELEFONEREN NAAR DE LIJN INFO
    Het telefoonnummer van de klantendienst is 070 220 200 en bellen kost 0,30€ per minuut. De Lijn Info is bereikbaar op weekdagen van 7u tot 18u en op zaterdag van 10u tot 18u (gesloten op zon- en feestdagen).
  • VRAAG UITLEG AAN DE CHAUFFEUR
    Bij de chauffeur kan je bijvoorbeeld vragen of je op de juiste bus of tram zit en waar je precies moet overstappen. Hou er wel rekening mee dat de chauffeur niet alle routes en dienstregelingen kent!
  • VRAAG INFORMATIE IN EEN LIJNWINKEL
    In de Lijnwinkels kan je informatie vragen over routes en dienstregelingen. Je kan er ook Lijnfolders en netplannen krijgen of een ticket kopen. Klik hier voor een overzicht van alle Lijnwinkels in Vlaanderen en de openingsuren.
  • CHECK DE DIENSTEGELING AAN DE HALTES
    Aan de haltepaal of in het schuilhuisje vind je meestal de dienstregeling en soms ook een netplan. Opgelet: Je vindt er alleen informatie over de bussen en trams die aan deze halte stoppen, niet over andere lijnen.
  • SURF NAAR DE WEBSITE VAN DE LIJN
    Op de website vind je een online routeplanner. Je kan er ook de dienstregeling opzoeken van een bepaalde bus-of tramlijn, netplannen en Lijnfolders downloaden, kijken wanneer de bus/tram aan jouw halte passeert, en veel meer.
  • GEBRUIK JE GSM OF SMARTPHONE
    De Lijn biedt verschillende diensten aan om je reis via je telefoon te plannen: een mobiele website m.delijn.be en verschillende apps (voor iPhone of Android). Klik hier voor meer informatie.

NUTTIGE LINKS

ABONNEMENT - CAMBIOVOORDEEL BIJ JAARABONNEMENT DE LIJN
DE LIJN - BUZZY PAZZ OF OMNIPAS VERHOOGDE TEGEMOETKOMING
DE LIJN - BUZZY PAZZ OF OMNIPAS VERVOERSGARANTIE
DE LIJN - BUZZY PAZZ VAN 6 TOT 24 JAAR
DE LIJN - GRATIS ABONNEMENT VOOR PERSONEN MET EEN HANDICAP
DE LIJN - OMNIPAS 65+ OP MOBIB-KAART
NMBS EN DE LIJN - GRATIS ABONNEMENT VOOR OORLOGSINVALIDEN EN OUD-STRIJDERS
NMBS EN DE LIJN - KAART KOSTELOZE BEGELEIDER VAN PERSOON MET HANDICAP