RESERVATIESYSTEEM BELBUS WORDT GEWIJZIGD



Om het beschikbare aanbod van de Lijn optimaal te benutten, werd de werking van de Belbus geëvalueerd. Vanaf 1 juli 2017 zal de werking van het reservatiesysteem worden aangepast. Het nieuwe reservatiesysteem zoekt op basis van het volledige aanbod van de Lijn naar de meest passende oplossing voor de vraag van de reiziger. Dat is niet noodzakelijk de Belbus.

VRAAGAFHANKELIJK VERVOER


Voor een aanzienlijk deel van de provincie West-Vlaanderen zorgen belbussen voor het openbaarvervoeraanbod voor mensen die niet in de buurt van een vaste buslijn wonen en/of geen vaste buslijn hebben op het moment dat ze zich willen verplaatsen.

De belbussen hebben tot nu toe steeds gefunctioneerd als 'stand alone systeem'. Klanten die de belbus wilden gebruiken, reserveerden die via de belbuscentrale. Op basis van vaste vertrek- en aankomsttijden aan een knooppunt binnen het belbusgebied konden verplaatsingen geboekt worden.

NIEUW RESERVATIESYSTEEM COVER


Via het nieuwe reservatiesysteem wordt geëvolueerd naar een geïntegreerd systeem (trein/bus/belbus). Het systeem bevat actuele informatie over de trajecten en dienstregelingen van de treinen, vaste buslijnen van alle openbaarvervoeraanbieders en beschikbaarheid van belbussen binnen het gebied.

HOE EEN VERVOERSAANVRAAG VERLOOPT


Het systeem gaat een aantal zaken onderzoeken:
  • Is er een vaste lijn die aan de gevraagde haltes passeert binnen een tijdsvenster van ongeveer 45 minuten en binnen een radius van 650 meter?
  • Is een combinatie van vaste lijnen een oplossing?
  • Is een combinatie van belbus en vaste lijn een oplossing?
  • Is er een belbusoplossing?
  • Is er een oplossing van gecombineerd gebruik van meerdere belbussen?

WIJZIGINGEN VOOR DE KLANT


Naar aanleiding van de nieuwe software zijn er een aantal wijzigingen voor de klant:
  • Nieuw klantennummer
  • De oplossing voor de vervoersaanvraag is niet meer automatisch de belbus
  • Het tijdstip dat aan de klant wordt gegeven voor gebruik van de belbus is bij benadering en kan afwijken
  • De klant krijgt automatisch een bevestigingsbericht van reservatie (als een e-mailadres gekend is in de klantendatabase)
  • De klant wordt verwittigd bij zware vertraging of panne (als een gsmnummer gekend is in de klantendatabase)

Na de uitrol van het systeem in heel Vlaanderen kan de klant minimum 1 uur vooraf en voor een termijn van maximum 30 dagen vooruit reserveren.



Nieuws /