EVALUATIE ACTIE SPEED II LEIDT TOT VERVOLG



Op het grondgebied Jabbeke – vooral dan langsheen de N367 (Gistelsteenweg) – worden er jaarlijks gemiddeld 1.200 snelheidsovertredingen en 25 zware verkeersongevallen vastgesteld. Niettegenstaande de vele verkeerscampagnes is dit nog steeds te veel.

Overdreven en/of onaangepaste snelheid was en is bij één derde van de verkeersongevallen de oorzaak. Snelheid, die daarbij een grote invloed had en heeft op de ernst van de opgelopen schade (lichamelijk/stoffelijk).

Uit analyse van de verkeersongevallen en snelheidsstatistieken van de afgelopen jaren blijkt namelijk dat de N367 (Gistelsteenweg), grondgebied Jabbeke, gecatalogeerd kan worden als één van de meest gevaarlijke gewestwegen binnen onze provincie. Dat beide fenomenen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, hoeft geen betoog.

Een adequate aanpak drong zich dan ook meer en meer op, gezien de toekomstperspectieven inzake zowel het aantal verkeersongevallen als het aantal snelheidsovertredingen verre van rooskleurig blijken te zijn.

Gedurende het ganse verloop van het project (van 22/10/15 tot 5/11/15) werd de vinger aan de pols gehouden. Hiervoor werden zowel een meetplan als een stuurbord bijgehouden om eventuele bijsturingen tijdig te kunnen verrichten.

JAAR ONGEVALLEN SNELHEIDSOVERTREDINGEN
2013 26 1012
2014 25 1096
2015 21 3683

Globaal genomen kan gesteld worden dat er nog steeds veel bestuurders op geselecteerde plaatsen overdreven snel rijden. Van de 5.372 gecontroleerde bestuurders zijn er 393 in overtreding (waarvan 47 zware snelheidsovertredingen). In vergelijking met de eerste Speedactie waarvan er 16.6% van de bestuurders in overtreding was, ligt het percentage na de tweede Speedactie op 7.3%.

Volgens de resultaten worden 27.48% van de overtredingen door Jabbekenaars zelf te worden gemaakt, een te verwaarlozen vermindering ten aanzien van actie Speed I (28.56%).

Naar analogie van de twee Speedacties kan gesteld worden dat acties – zowel sensibliserend als repressief – een belangrijke strategie moeten blijven om het aantal snelheidsovertredingen te reduceren of op zijn minst te blijven handhaven. Op basis van het aantal gegenereerde resultaten en met het oog op de toekomst staat de actie Speed III alvast in de steigers.

Graag geven we u nog even uit veiligheidsoverwegingen de benodigde stopafstand weer bij de meest voorkomende snelheden.

SNELHEID STOPAFSTAND
30km/u 13.5m
50km/u 26m
70km/u 43m


Nieuws /